Pugna entre Slim i Soros per quedar-se Realia
L’empresa es dispara a borsa per l’interès dels magnats
BarcelonaUna manera ràpida de sortir de la depressió borsària. Realia, la immobiliària participada per Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) i per Bankia ha passat de ser un actiu en venda a ser l’objecte del desig. La cotització de la companyia ho ha registrat ràpidament. Ahir les accions van pujar un 18% el seu valor i van passar de 0,62 euros l’acció en l’obertura del mercat a 0,72 euros en el tancament. Darrere d’això hi ha la batalla entre dos dels homes més rics del món, Carlos Slim i George Soros, per assegurar-se el control de la companyia.
La batalla soterrada ja fa dies que dura, però ahir va sortir a la llum. Realia era una immobiliària a la venda, però ara és tot el contrari per decisió de qui actualment és el màxim accionista de FCC, Carlos Slim. L’empresa estava en venda perquè els seus dos principals socis, FCC i Bankia (que en controlen el 62%), la consideraven no estratègica i hi veien una opció per ingressar diners i netejar els seus balanços.
Fins a tal punt tenien ganes de vendre’s la companyia que Hispania, la societat immobiliària participada per George Soros, va anunciar una oferta pública d’adquisició (opa). La junta d’accionistes d’Hispania va donar llum verda a l’operació i el preu que aquesta societat va oferir era inferior al preu de cotització. Des del novembre l’acció de Realia s’ha estat movent al voltant dels 0,6 euros, mentre que l’oferta d’Hispania era a 0,49 euros l’acció, cosa que suposava valorar la companyia en una mica més de 150 milions. Una oferta que es podria considerar de garrepa, aprofitant les ganes de vendre que tenien FCC i Bankia.
El diari Expansión explicava ahir que ara és Carlos Slim qui vol comprar Realia. Des que Hispania va anunciar l’opa han passat coses importants. En aquest temps, Slim s’ha convertit en el primer accionista de FCC, després que la constructora decidís ampliar capital per reduir el seu deute.
Segona batalla
Precisament, Slim i Soros ja van lliurar una primera batalla a FCC. Esther Koplowitz, necessitada d’un soci que li permetés fer front amb els seus compromisos amb els bancs, necessitava fer una ampliació de capital que fos coberta per algú amb prou diners.
Primer va negociar amb George Soros, però a última hora l’acord es va trencar. Finalment, ja en temps de descompte, va ser Carlos Slim qui va salvar l’operació i va comprar a Koplowitz els drets de subscripció preferent de l’ampliació de capital. Una manera de donar ingressos a la família de la fins llavors primera accionista de FCC. Amb aquests drets va comprar accions de l’ampliació i Slim és va convertir en el primer accionista de FCC, amb el 25,6%.
Ara la pilota és en camp de Georges Soros i els seus socis a Hispania. Carlos Slim esperarà que la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) acabi l’estudi de l’oferta d’Hispania i en doni l’aprovació. Però l’oferta d’Hispania és per al 100% de Realia, condicionada a aconseguir un suport del 52% del capital. Una cosa que requereix el vistiplau dels dos socis de referència, FCC i Bankia. A més, els accionistes minoritaris difícilment acceptaran l’operació perquè l’oferta de 0,49% euros per acció és un 28% inferior al preu que cotitzaven les accions el dia que es va fer l’anunci de l’opa.
Fórmula legal difícil
Però la possibilitat que Slim es quedi la companyia tampoc és tan fàcil. Primer pel compromís de FCC amb Bankia per vendre. Però, d’altra banda, s’ha de buscar la fórmula legal que permeti que el magnat mexicà sigui a les dues bandes de l’operació. Com a venedor, ja que és el principal accionista de FCC, i com a comprador, perquè la idea seria adquirir una participació de referència a Realia mitjançant la seva immobiliària, Carso, o alguna filial d’aquesta. Realia té una divisió de patrimoni que suma uns 419.000 metres quadrats, integrada per edificis d’oficines que sumen 243.000 metres quadrats i diversos centres comercials.
Entre altres immobles d’oficines de l’empresa en destaquen un a les Torres Kio de la plaça Castilla de Madrid i la Torre Realia BCN a Barcelona. Tot i això, la companyia encara té un negoci residual de promoció d’habitatge i sòl, amb una cartera d’1,9 milions de metres quadrats de sòl i un estoc d’uns 700 pisos que Hispania pensa posar ala venda.