La protesta dels estibadors de Tarragona obliga a desviar un vaixell d'Ucraïna a Castelló
El vaixell transporta 30.000 tones de blat de moro per fer pinso per a animals
TarragonaEl vaixell que venia des d'Ucraïna carregat amb 30.000 tones de blat de moro per descarregar aquest dimarts al port de Tarragona ha hagut de canviar de ruta i fer cap al port de Castelló, segons ha pogut saber el diari ARA. El motiu: la protesta dels estibadors tarragonins, que s'oposen al procés de liberalització del sector, i que està alentint el funcionament de la infraestructura.
Segons fonts del port del Castelló, el vaixell ja ha arribat i ara es procedirà a descarregar-lo perquè els camions acabin portant l'esperat blat de moro fins a les fàbriques, on es processarà per convertir-lo en pinso per a animals i traslladar-lo a les granges. Després de Castelló, el vaixell anirà divendres a la nit fins al port de Barcelona, on dissabte s'acabarà de descarregar.
El vaixell va sortir d'Ucraïna i va travessar el mar Negre, a través del corredor pactat entre Kíiv i Moscou a finals de juliol per posar fi al bloqueig de l'exportació de cereals d'Ucraïna, per culpa de la guerra amb Rússia. Ucraïna és el principal exportador de cereals a Espanya i la Unió Europea, però la guerra va bloquejar la seva exportació fins al punt que s'hi van acumular 22 milions de tones de gra. L'acord entre els dos països es va tancar a Istanbul, amb la mediació de Turquia i de les Nacions Unides. El que ningú s'esperava era que caldria canviar de ruta pel conflicte amb els estibadors. "Els vaixells tenen un termini per descarregar i, si no el compleixen, han de pagar penalitzacions als clients que esperen la mercaderia i a l'armador", explica el president de l'Associació Catalans de Fabricants d'Aliments Compostos, Pere Borrell.
Complir terminis
El port de Tarragona és el més important per a la indústria agroalimentària i és capaç de moure 2.000 camions al dia, però la protesta dels estibadors ha fet caure aquesta xifra. "Divendres només se'n van moure 400", lamenta Borrell, en representació d'un sector que tem quedar-se sense la seva matèria primera. Davant d'aquest escenari, el vaixell procedent d'Ucraïna ha preferit canviar de port per assegurar complir el termini.
La Unió Europea exigeix des de fa anys als ports de l'Estat que liberalitzin l'estiba, per promoure'n la competència. Alguns ports ho han aconseguit, però a Tarragona encara duren les negociacions. Divendres de la setmana passada els diferents operadors del port tarragoní van anunciar que dissoldrien l'empresa que fins ara gestionava els estibadors i que se'ls subrogarien entre tots, però la decisió no agrada als treballadors.