Energia

Preu rècord de la gasolina

Omplir el dipòsit del cotxe costa ara gairebé 20 euros més que un any enrere

Estiu de  gasolina barata
3 min

BarcelonaQui es mou en cotxe ho ha notat. Fa un any, omplir el dipòsit de gasolina costava de mitjana –uns 60 litres– al voltant de 74 euros i, actualment, fer-ho ja supera els 93 euros. La causa és l’encariment fins a preus rècord històrics de la gasolina. Segons el Butlletí Petrolier de la Unió Europea, el preu a Espanya del litre de gasolina de 95 octans va ser de mitjana d'1,55888 euros. Un preu que no s'havia assolit mai. En el cas del gasoil, el preu del litre va ser d’1,44436 euros, el segon més alt de la sèrie històrica i a menys d’un cèntim del màxim històric.

Aquesta pujada sense precedents dels preus dels carburants, a més, és molt inferior a l’encariment del preu del petroli.

Des de començament d’any, la gasolina de 95 octans s’ha apujat un 5,3%, mentre que el gasoil s’ha encarit un 7,21%. En tots dos casos, l’augment dels preus és inferior al del petroli. El barril de Brent –de referència a Europa– s’ha encarit un 16,7% des de l'1 de gener. Si s’agafa un període una mica més llarg, des de començaments del 2021, el preu del petroli ha passat de 50,37 dòlars a 96,37 dòlars aquesta setmana, és a dir, un augment del 91,3%. En el mateix període, la gasolina de 95 octans s’ha apujat quasi un 30% i el gasoil un 33%.

Sense fre

L’augment sense treva del preu del barril de Brent fa pensar als analistes que els preus dels carburants no donaran treva i seguiran pujant. La causa de l’augment del petroli és clara: amb la recuperació postcovid la demanda ha crescut, mentre que l’oferta no ho ha fet al mateix ritme. S’ha passat d’un consum mínim la primavera del 2020 –durant els confinaments–, quan fins i tot als Estats Units es pagava a qui s’enduia cru de les explotacions i a Europa es va tocar terra amb preus del barril fins i tot en algun moment per sota dels 30 dòlars, a un augment de la demanda amb la represa de l’activitat econòmica que no s’ha aturat.

La conseqüència també és clara. Els preus de l’energia, inclosos el petroli i els carburants, a més del gas i l’electricitat, han disparat la inflació. No només a Espanya, sinó també al conjunt d’Europa i especialment als Estats Units.

El cas és que els carburants han arribat aquesta setmana a màxims històrics, quan el petroli està per sota dels seus rècords. Des del 1987 fins ara el preu màxim del petroli es va assolir el juliol del 2008, quan el Brent cotitzava a 143,95 euros el barril. En aquell moment, el preu del litre de gasolina de 95 octans era d'1,23352 euros i el litre de gasoil costava 1,30049 euros. És a dir, en tots dos casos per sota dels preus actuals.

L’encariment actual del preu dels carburants és molt similar al de les primeres matèries. La pandèmia va comportar una tisorada dràstica de la producció de petroli, mentre que la demanda de la recuperació ha sigut molt superior a l’augment de l’oferta. L’ajustament de la producció en el moment de més impacte del barril va ser de 5,8 milions de barrils diaris. L’Organització de Països Exportadors de Petroli (OPEP) i els seus aliats encapçalats per Rússia (el que es coneix com a OPEP+) van decidir recuperar la producció gradualment.

De fet, el juliol de l’any passat aquests països van acordar augmentar la producció en 400.000 barrils diaris cada mes. Un increment que, com mostra l’evolució dels preus, ha sigut insuficient davant la forta demanda de la recuperació. A més, en la seva última reunió, per videotrucada, del 2 de febrer, van decidir “reconfirmar el pla d’ajustament de la producció” i mantenir per al març aquest augment de 400.000 barrils diaris sense elevar el ritme. 

Els perdedors

L’increment del preu dels carburants afecta tota l’economia, ja que és un factor clau en l’augment de la inflació. Però hi ha un parell de sectors especialment afectats: el transport i el sector primari. Els ramaders, agricultors i pescadors. Per a aquests últims, el carburant és un dels principals costos d’explotació, d’entre el 15% i el 30%.

En el cas del transport, després de l’acord entre el govern espanyol i les organitzacions del sector per desconvocar la vaga que s’havia plantejat per Nadal, ara les empreses, i sobretot els autònoms del sector, esperen poder repercutir en els seus clients l’augment dels preus del gasoil.

Les claus
  • 1. Per què s’han encarit tant els carburants? Durant l’impacte més gran de la pandèmia, el preu del petroli es va desplomar, al quedar pràcticament paralitzada l’activitat econòmica. Els països productors de l’OPEP i els seus aliats van retallar la producció en 5,8 milions de barrils diaris. Però quan va arribar el rebot de l’economia van decidir apujar la producció molt gradualment, en 400.000 barrils diaris cada mes.
  • 2. Quin és el futur més immediat? De moment no s’espera una millora de la situació. L’OPEP+ va decidir aquest mateix mes mantenir el ritme d’augment de la producció al mes de març. Un ritme insuficient per moderar els preus, ja que la demanda, amb la recuperació postcovid, segueix a l’alça.
  • 3. Quina és la conseqüència? L’encariment dels carburants té una relació directa amb la inflació. No és l’únic factor que fa créixer els preus, però, per fer-se'n una idea, la inflació espanyola al gener va ser del 6%, mentre que la inflació subjacent –sense energia i aliments– va ser del 2,4%.
stats