Barcelona / MadridEl preu del gasoil ja fa setmanes que bat el seu rècord històric. L'última setmana ho ha tornat a fer. De mitjana a Espanya el preu del litre de gasoil s'ha situat en 1,83 euros el litre. Una xifra rècord però que, a més, reflecteix un fenomen que s'està produint arran de la guerra a Ucraïna: el gasoil s'encareix més que la benzina, fins al punt que per primer cop a la història d'Espanya el dièsel és més car que la gasolina de 95 octans.
Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Segons les dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea, que recull la mitjana de preus en més de 14.000 gasolineres de l'Estat durant els últims set dies, el preu del dièsel s'ha encarit un 2,2% l'última setmana. En canvi, la gasolina de 95 octans només s'ha apujat un 0,26% els últims set dies i el preu de mitjana s'ha situat en 1,81 euros el litre. Uns preus que es produeixen just una setmana abans que entrin en vigor les mesures acordades pel govern espanyol per rebaixar la factura energètica, que preveuen una subvenció de 20 cèntims per litre de carburant.
El preu dels carburants a Espanya
Preu en euros per litre (€/l)
La pujada del gasoil ha agafat tanta embranzida en les últimes setmanes que el seu encariment ja s'ha menjat l'efecte fiscal que tradicionalment feia del dièsel un combustible més barat que la gasolina. L'impost d'hidrocarburs suposa 0,473 euros per litre de gasolina i 0,379 euros per litre de dièsel. Però el dièsel, tot i pagar menys impost, ja és més car als assortidors. De fet, sense impostos, el litre de gasoil costa a Espanya gairebé 1,14 euros, mentre que la gasolina de 95 octans costa 1,02 euros.
Perill de desabastiment per la guerra
La pujada del preu dels carburants ja es va iniciar abans de la guerra a Ucraïna. La sortida de la pandèmia i la represa de l'activitat econòmica va disparar els preus energètics, que han accelerat l'escalada l'últim mes pel conflicte bèl·lic, a causa de l'alta dependència energètica que té gran part d'Europa de Rússia. Però l'impacte ha sigut més gran en el cas del gasoil, perquè alguns països de la UE, especialment Alemanya, no només importava molt cru de Rússia, sinó també gasoil ja refinat, segons expliquen fonts del sector. Això ha provocat escassetat de dièsel en el mercat europeu, ja que per produir gasoil cal tenir una capacitat de refinament de què alguns estats no disposen —no és el cas d'Espanya, que sí que la té— i disposar d'un petroli d'alta qualitat.
De fet, el conseller delegat de Cepsa, Maarten Wetselaar, va assegurar aquest dimecres que en un "escenari hipotètic" en què s'aturin completament els fluxos de dièsel procedents de Rússia es podria arribar a una situació de falta de subministrament d'aquest tipus de combustible a Europa. "El subministrament de dièsel a Europa depèn molt del que procedeix de Rússia", va dir. En aquesta línia, va assenyalar que si els fluxos actuals es mantenen, "l'impacte fonamental serà un augment dels preus del dièsel" perquè s'haurà d'importar d'altres parts del món, com el Pròxim Orient i l'Àsia, "cosa que ja està començant a passar", va apuntar.
Alerta de les gasolineres
Les mesures anunciades pel govern espanyol, bàsicament subvencionar amb 20 cèntims el litre de carburant a partir d'aquest divendres, dels quals 15 cèntims els aportarà l'Estat i 5 cèntims les petrolieres, han posat en alerta moltes gasolineres, que no veuen clar com podran fer front a aquesta ajuda al consumidor. L'Associació Nacional d'Estacions de Servei Automàtiques (Aesae), que agrupa les gasolineres low cost, assegura que la mesura "asfixiarà" aquestes gasolineres perquè els petits i mitjans empresaris no podran avançar la subvenció, malgrat que el govern espanyol els ha promès liquiditat.
Una altra patronal del sector, l'Agrupació Espanyola de Venedors al Detall de Carburants i Combustibles (Aevecar), ha advertit del possible tancament d'algunes gasolineres per manca de liquiditat per avançar la bonificació. Per la seva banda, el director general de la Confederació Espanyola d'Empresaris d'Estacions de Servei (CEEES), Nacho Rabadán, ha explicat a Europa Press que els seus associats poden sol·licitar una bestreta a compte a l'Agència Tributària a través d'un formulari, però que encara no està disponible a la web d'Hisenda i, de facto, hauran d'avançar la bonificació de la seva butxaca, cosa que presenta com a "inviable" per a un sector que està "molt atomitzat".
El govern espanyol ha assegurat que vigilarà que les gasolineres no apugin els preus just abans d'entrar en vigor la bonificació, i el ministre de Consum, Alberto Garzón, ha enviat una carta a les comunitats on demana que vigilin la venda de carburants per "evitar possibles incompliments" de les normes de Consum.
Les gasolineres rebran liquiditat per a les bonificacions a partir de dilluns
La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ha detallat que a partir de dilluns el govern espanyol té previst començar a abonar a les gasolineres petites que ho hagin demanat la part bonificada dels carburants que assumeix l’Estat, és a dir, 15 dels 20 cèntims bonificats per litre. L’ajuda entra en vigor aquest divendres i és a partir d’aquest dia quan les operadores poden sol·licitar els diners per anticipat. L’executiu calcularà els diners que haurà d’enviar a cada operadora que ho demani en funció de la mitjana mensual experimentada al llarg del 2021, segons ha dit Montero.
Malgrat que algunes veus econòmiques van assenyalar el caràcter regressiu d’una bonificació generalitzada a tota la població, Montero ha defensat que la norma s’alinea amb el que han fet altres països europeus. “El fet que s’hagi optat per un model de bonificació no afecta els comptes de les comunitats autònomes”, ha afegit Montero, que ha reiterat que serà la Comissió Nacional de Mercats i Valors l’encarregada de controlar els possibles fraus.