BarcelonaEl nou any de rècords a l'aeroport del Prat l'acosta encara més al límit teòric de la seva capacitat. La instal·lació va tancar el 2019 amb un total de 52,6 milions de passatgers, un increment del 5% respecte als 50,2 milions amb què va acabar l'exercici anterior. Segons les dades publicades aquest dilluns per Aena, el creixement de l'aeròdrom es va frenar lleument l'any passat respecte al 2018, però se segueix acostant als 55 milions de viatgers anuals, el límit per a la saturació que estableix l'actual pla director del Prat. De fet, segueix la tendència dels últims tres anys, en què l'increment de passatgers s'ha retallat a la meitat des de l'11% del 2016 al 5% actual.
Com l'any passat, Barajas va créixer per sobre del Prat (6,6% més) i va acabar l'any liderant el rànquing dels aeroports espanyols amb un total de 61,7 milions de passatgers. Pel conjunt de la xarxa d'Aena hi van passar un total de 276 milions de persones, un 4,4% més que el 2018. Dels 52 milions de passatgers que van fer servir el Prat durant l'any passat, 38 milions ho van fer agafant vols internacionals, que van augmentar un 5,7%.
La solució per a què l'aeroport de Barcelona continuï creixent sense entrebancs passa per les futures inversions. El ministeri de Foment es va comprometre ja en el govern de Mariano Rajoy a rescatar el pla per construir una terminal satèl·lit per concentrar l'obertura de nous vols intercontinentals. El nou president d'Aena de l'era Sánchez, Maurici Lucena, ha posat en marxa els tràmits per al disseny tècnic dels projectes, però la construcció començarà com a molt aviat el 2021. Aquestes obres, juntament amb altres millores previstes com nous aparcaments i una plataforma per a aeronaus, ampliarien la capacitat de l'aeroport fins als 70 milions de passatgers anuals i suposen una inversió prevista de 700 milions d'euros.
Cargando
No hay anuncios
Les vagues –del personal de seguretat i la plantilla de terra d'Iberia– han tornat a ser protagonistes en l'operativa de l'aeroport aquest 2019, que també es va convertir en l'escenari de la manifestació del Tsunami Democràtic arran de la sentència al Procés.
Cargando
No hay anuncios
L'any passat Vueling va ser de nou l'aerolínia amb més tràfic del Prat. La companyia del grup IAG va transportar 20,3 milions de viatgers, un 6% més. Tot i així, les previsions del hòlding pronosticaven un 2020 de creixement pla pel que fa a l'oferta de noves places. Com és habitual, la segona aerolínia de l'aeroport és Ryanair, que la setmana passada va fer efectiu el tancament de les bases a les Canàries. La low cost irlandesa va créixer un 4,7%, mentre que la seva equivalent britànica (EasyJet) es va mantenir en la tercera posició, però amb un 2,8% més de passatgers.
Un canvi respecte al rànquing del 2019 és Norwegian, que ha perdut una posició a favor del seu principal competidor a Barcelona. Iberia -a través de la qual opera el llarg radi de baix cost de Level- va ser la quarta companyia en tràfic amb 1,76 milions de persones transportades, per sobre dels 1,74 milions de l'escandinava. Norwegian ja va reduir quota el 2018 després de suprimir dues rutes domèstiques, i aquest any malgrat haver inaugurat una nova ruta a Chicago, va registrar un 5,4% menys de passatgers.
Cargando
No hay anuncios
Girona no manté els dos milions de passatgers
Si el 2018 va ser l'any del ressorgiment per a les estadístiques de l'aeroport de Girona, el 2019 la infraestructura es va enfonsar de nou. Les instal·lacions de Vilobí d'Onyar no van aconseguir mantenir els dos milions de passatgers després de dos anys a l'alça i van patir una caiguda del 4,4% en el tràfic fins a situar-se en els 1,9 milions. A aquestes dades s'hi suma la complicada relació de Girona amb la principal aerolínia que hi opera, Ryanair. La companyia irlandesa va decidir mantenir-hi la base, però amb un ultimàtum a la plantilla perquè acceptessin convertir-se en fixos discontinus.
Cargando
No hay anuncios
El tercer aeroport comercial català en mans d'Aena, Reus, tampoc va tenir un 2019 de gran creixement. La demanda es va quedar pràcticament plana i el nombre de viatgers tan sols va augmentar un 0,8% fins a poc més d'un milió.
"Encara hi ha una mica de marge a les hores vall"
Tres preguntes a: Pere Suau-Sánchez, professor de la UOC i expert en la indústria aeronàutica
1. Comença a estar saturada l'operativa del Prat?
Tècnicament s'hi està aproximant, però no vol dir que no hi hagi marge per fer coses. Durant les 24 hores al dia en què s'opera no sempre està al mateix nivell d'activitat. S'està acostant al màxim, però en les hores vall [quan no és ni primera hora del matí ni el vespre] encara hi ha marge de creixement. Tot i així, no vol dir que no s'hagi de treballar per millorar aquesta capacitat.
2. Què hauria de fer Aena en aquest sentit?
Hi ha tres elements que s'han de tenir en compte. Per un costat el terra, que inclou els accessos i les terminals (com la nova satèl·lit). En el cas de l'aire, també s'ha de pensar en l'operativa amb què es fan servir les pistes i en el disseny de les aproximacions dels avions. Ara hi ha un pla més focalitzat per al terra, però estic segur que aquests altres aspectes aniran apareixent.
3. És una mala notícia que el ritme de creixement s'alenteixi?
El Prat encara creix per sobre de la mitjana de la xarxa espanyola d'Aena i el component internacional dels vols també ha millorat. Hi ha aerolínies que han registrat variacions, però no estan necessàriament relacionades amb l'aeroport de Barcelona.