INFRAESTRUCTURES
Economia12/10/2017

El Prat, líder en creixement entre el ‘top ten’ d’Europa

Barcelona va augmentar el trànsit un 11%, més que Heathrow o el Charles de Gaulle

Paula Solanas
i Paula Solanas

BarcelonaMés que els aeroports de Londres-Heathrow, París-Charles de Gaulle o Frankfurt. El 2016 el Prat va ser l’aeroport que més va créixer en nombre de passatgers d’entre els deu primers d’Europa, segons les dades publicades ahir per l’oficina estadística Eurostat. L’aeròdrom català va augmentar fins a un 11% el seu trànsit, amb 43,8 milions de viatgers en un sol any. Aquesta dada situa Barcelona en la sisena posició pel que fa als aeroports europeus amb més volum de passatgers, darrere de Barajas, que l’any passat va sumar 49,2 milions de viatgers. Tot i així, Madrid va créixer un 6,2%, gairebé la meitat que el Prat. Espanya va ser el tercer país de la UE amb més volum de passatgers durant el 2016 (194 milions), després del Regne Unit i Alemanya. De fet, l’Estat va créixer un 11% l’any passat, l’augment més gran dels cinc països europeus amb més trànsit aeri.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Pel que fa a l’origen dels passatgers, Barcelona va registrar 24,8 milions de viatgers procedents de països de la Unió Europea, mentre que el trànsit extracomunitari es va situar en 7,1 milions de persones. Aquesta proporció s’explica pel pes de les companyies de baix cost - amb més oferta de vols europeus de curt radi- al Prat, on representen més del 60% del trànsit aeri. En aquest aspecte, els passatgers intercontinentals de Barcelona queden lluny dels 13,4 milions de Barajas, on el nombre de viatgers que es mouen dins de la UE és inferior al de Barcelona (21,6 milions).

Cargando
No hay anuncios

L’any passat l’aeroport de Heathrow es va mantenir com el més transitat del continent, amb un total de 75,7 milions de passatgers. També és l’aeròdrom més internacional, amb una majoria (45 milions) de viatgers extracomunitaris. Tot i així, la instal·lació londinenca només va créixer un 1%, lluny del 9,3% que va registrar l’aeroport d’Amsterdam, el tercer en el rànquing per volum de viatgers. D’altra banda, l’aeroport de Frankfurt va ser l’únic dels deu més grans que l’any passat va reduir el seu volum de passatgers, amb un lleuger retrocés del 0,4%. També el trànsit a l’aeroport de Brussel·les (20è d’Europa) va caure més d’un 6% per culpa de l’atemptat terrorista que va patir el maig del 2016.

Impuls a finals d’estiu

Aquest estiu tampoc ha pogut ser, i el Prat s’ha quedat a les portes d’atrapar Barajas en volum de viatgers en els mesos de més calor. Entre gener i setembre d’aquest any, el Prat ja ha registrat 36,72 milions de passatgers, una xifra que suposa un increment d’un 7,7% respecte al mateix període de l’any passat. Segons va informar Aena ahir en un comunicat, el mes de setembre van passar per l’aeroport barceloní fins a 4,6 milions de passatgers, un 6,4% més que l’any anterior.

Cargando
No hay anuncios

A l’agost, Barcelona es va quedar a un pas de girar la truita i ser l’aeroport més transitat de l’agost, després de dos anys en què Madrid ha retingut aquest títol. Malgrat tancar el mes amb 4,9 milions de passatgers, la infraestructura de Barcelona es va quedar a només 7.900 viatgers de la madrilenya.

No obstant, el Prat encara conserva l’avantatge de créixer a un ritme superior al de Barajas. L’aeroport de Madrid va acabar el mes de setembre amb un 4,3% més de passatgers (un total de 4,8 milions), mentre que en l’acumulat de l’any va millorar un 6,1%, fins als 40,2 milions. En els primers nou mesos de l’any, per la xarxa d’Aena ja hi han passat 193 milions de passatgers, és a dir, un 8,3% més que en l’any anterior, segons les dades del gestor.

Cargando
No hay anuncios

Al Prat, els passatgers de vols espanyols són els que més han crescut al setembre, amb un increment d’un 7,2%, mentre que els usuaris internacionals augmenten un 6%. De fet, entre les rutes intercontinentals destaca l’increment del 116,7% dels passatgers de vols cap a l’Àsia i el Pacífic, seguit del dels vols cap a l’Amèrica del Nord (+42,6%) i l’Amèrica Llatina i el Carib (+33,7%).