El Prat aporta més de la meitat de tot el benefici d’Aena
L’aeroport de Barcelona-El Prat és, amb diferència, la principal font de beneficis d’Aena. L’any passat va tancar l’exercici amb 339 milions d’euros de guanys abans d’impostos, cosa que suposa un 52% de tot el que van guanyar el conjunt dels 48 aeroports estatals que gestiona Aena, sense aplicar-hi els tributs.
Així, doncs, el de Barcelona va ser l’aeroport que més va guanyar el 2014. El segueixen de lluny les infraestructures dels arxipèlags. El de Palma va obtenir un benefici brut de 158 milions; el de Tenerife Sud de 73 milions, i el de Gran Canària de 70 milions. Però encara queda més lluny l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas. El Prat multiplica per 12 els 27 milions d’euros de benefici abans d’impostos que va registrar l’aeroport de la capital de l’Estat. Els d’Alacant, Lanzarote i Eivissa també van registrar més beneficis que el de Madrid.
En comparació amb els resultats del 2013, en l’últim exercici l’aeroport del Prat de Llobregat ha guanyat 96 milions més abans d’impostos. Un cop descomptats, el Prat va registrar uns beneficis nets de 168 milions d’euros el 2013.
En una situació oposada hi ha diverses infraestructures que registren números vermells. Els pitjors resultats van ser pel de La Palma (a les Canàries), amb 18 milions de pèrdues, i el de Santiago de Compostel·la, amb 15 milions de pèrdues.
El gestor aeroportuari guanya menys
Tal com indiquen els resultats que Aena va publicar ahir, va tancar el 2014 amb un benefici net de 479 milions, un 20% menys que l’any anterior, un descens que la companyia atribueix a l’impacte del retard d’expropiacions -117 milions d’euros- i a les deduccions per inversions activades i aplicades en impostos -246 milions d’euros-. El 2014 va ser l’últim any en què l’Estat era el propietari del 100% d’Aena. La companyia va sortir a borsa el febrer d’aquest any per captar capital i l’estat espanyol en manté la majoria, amb un 51%.