Infraestructures

El port com a termòmetre: més gas i més cotxe elèctric, menys porc i menys ciment

La infraestructura supera els resultats prepandèmia i Salvadó (ERC) alerta contra l'impost català a les emissions dels grans vaixells

Imatge d'arxiu del port de Barcelona
3 min

BarcelonaEl port de Barcelona va superar el 2022 les xifres prepandèmiques, amb una facturació rècord i un tràfic de mercaderies també rècord, en el qual van jugar un paper essencial l'arribada de gas natural liquat (GNL) per a la seva posterior redistribució després a Europa i les importacions de cotxes elèctrics de fabricació xinesa també per a tot el mercat europeu. Així ho han explicat aquest dimarts el president del port, Lluís Salvadó; el seu director, José Alberto Carbonell, i la subdirectora financera, Míriam Alaminos.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La infraestructura va tancar l'exercici amb un benefici de 63 milions d'euros, un 66% més que l'any anterior, i una xifra de negoci no assolida fins ara: 181 milions d'euros, un 20% més. Pel port de Barcelona van passar 70,9 milions de tones, un 6,9 % més. Aquest tràfic que supera en un 5% el del 2018, que fins ara era l'any rècord, segons ha puntualitzat el director del port, José Alberto Carbonell.

No obstant això, el comportament ha estat molt diferent segons la forma de la càrrega. Així, mentre el tràfic de contenidors va caure (-0,3%), el de líquids a granel va incrementar-se un 26%, bàsicament per la benzina i el GNL, i el de vehicles va créixer un 18%. En aquest cas, però, ha explicat Carbonell, mentre les exportacions de cotxes espanyoles han caigut per la crisi dels xips i els semiconductors, les importacions han augmentat molt, especialment de cotxes elèctrics xinesos, que ja són el 20% del total.

El president del port ha qualificat l'exercici de "bo", malgrat la "convulsa" situació pel covid i la guerra a Ucraïna, i el director ha explicat que la infraestructura barcelonina s'està convertint en un hub de distribució de productes asiàtics a Europa. Respecte als tràfics, Carbonell ha explicat, a més del creixement del GNL i els cotxes elèctrics, que hi va haver un descens de les exportacions de porc a la Xina i un descens de les vendes de ciment i clínquer perquè el cost de les emissions de CO2 i de l'energia està passant factura a la indústria catalana del sector. En canvi, les exportacions de potasses d'ICL s'han disparat un 53% a l'entrar en ple rendiment les inversions de l'empresa a la mina de Súria i a la seva terminal del port.

Vista general de la regasificadora Enagas de Barcelona, la més antiga d'Europa, situada al Moll de l'Energia del port de Barcelona.

Des del punt de vista financer, l'endeutament bancari a llarg termini de Port de Barcelona es va reduir en 18 milions d'euros i es va situar en 124 milions, amb un cash flow operatiu de 101 milions d'euros i un saldo de tresoreria de 231 milions, la qual cosa, segons Salvadó, garanteix una "robustesa financera suficient" per afrontar els grans projectes que es desenvoluparan durant aquest any. A conseqüència d'aquest bon exercici, el port ha aportat 16,5 milions a Puertos del Estado, ha remarcat Míriam Alaminos, cosa que converteix el port de la capital catalana en el que més aporta a l'ens estatal.

300 milions d'inversions

L'Autoritat Portuària de Barcelona invertirà uns 300 milions d'euros en infraestructures en execució i licitacions previstes per al 2023, algunes de les quals es desenvoluparan en els pròxims anys, fins al 2025. El flux d'inversions estarà relacionat bàsicament amb projectes d'electrificació, posar al dia el port amb obres com refer els punts d'atracament al moll de l'energia o actuacions al contradic nord, millora d'accessos i la millora del Port Vell, que s'està accelerant a causa de la celebració de la Copa Amèrica de Vela el 2024.

Quant al trànsit de passatgers, el 2022 van passar pel port 3,9 milions de persones, un 161,7% més que l'any passat. Del total, 1,5 milions van ser viatgers de ferris, i 2,3 milions van ser creueristes, un 347% més que l'any anterior, però encara un 25% per sota de l'any 2019.

En relació amb els creuers, el president del port, Lluís Salvadó, nomenat per l'actual govern d'ERC, ha criticat l'impost català a les seves emissions que està preparant el Govern. Salvadó ha alertat que aquest tribut pot deslocalitzar el trànsit de creuers, que optin per altres ciutats on no hagin de pagar-lo. Sobre aquest tema, ha apostat per "integrar" totes les sensibilitats. El port està preparant les seves al·legacions perquè l'impost sigui "conciliable" amb la competitivitat. També ha destacat que l'impost pot desviar a les carreteres una part del tràfic de mercaderies que ara es fa en vaixell.

stats