Infraestructures

El Port de Barcelona recupera el tràfic prepandèmia però no els beneficis

La infraestructura va moure 66,4 milions de tones l'any passat i va assolir uns guanys de 38 milions d'euros

Contenidors al port de Barcelona
3 min

BarcelonaLa recuperació de l'activitat del Port de Barcelona també és un dels indicadors per prendre el pols a la sortida de la crisi del covid-19. La infraestructura ha tret pit aquest dimecres d'haver registrat el 2021 pràcticament el mateix volum de mercaderies que el 2019. Prop de 66,4 milions de tones transportades, només un 1,5% per sota de les dades prepandèmia. El president del Port, Damià Calvet, ha remarcat que aquestes dades "positives" confirmen que l'enclavament “s’està recuperant ràpidament” del xoc de fa dos anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i això, en el capítol dels resultats econòmics aquesta remuntada encara no s'ha assolit del tot. L'any passat el Port de Barcelona va tancar l'exercici amb un benefici de 38 milions d'euros, més del doble que l'anterior, però sis milions menys que el 2019. Així doncs, la instal·lació va registrar uns ingressos de 151 milions d’euros, un 9% més que en els últims resultats, però encara per sota dels anys anteriors al covid. No obstant, la subdirectora general de l'autoritat portuària, Miriam Alaminos, ha explicat que la facturació es va veure llastada pels descomptes en les tarifes que es van aplicar per ajudar els seus clients a refer-se el sotrac de la pandèmia.

En canvi, el 2021 el Port de Barcelona sí que es va anotar una dada de rècord històric, la dels contenidors TEU. Concretament, per les instal·lacions de la capital catalana en van passar 3,5 milions, un 6% més que el 2019. El volum de mercaderies ja és superior als nivells prepandèmia en el cas dels sòlids a granel, gràcies, per exemple, a l'increment de les exportacions de sal de les mines d'Iberpotash, segons ha destacat Calvet. El 48% de les exportacions que van sortir per mar de Barcelona l'any passat es van enviar a l'Àsia, amb un pes important de la Xina.

Pel que fa als creuers, l'altre gran focus de negoci del Port, es van registrar més de mig milió de passatgers. Així i tot, la xifra dista dels 3,1 milions de viatgers que van passar per la infraestructura fa dos anys. "La recuperació en aquest sector és cauta, però hem superat els 200.000 creueristes que havíem previst", ha afegit Calvet.

El Port encara confia en l'Hermitage

L'any passat el Port de Barcelona va invertir 55 milions d'euros en projectes com les pantalles visuals i acústiques del node ferroviari o l'accessibilitat a les terminals de creuers. Per al 2022, Calvet ha anunciat que les inversions seran superiors, de 81 milions, i seguiran avançant en reptes com l'electrificació dels molls. Malgrat uns resultats inferiors a altres anys, l'autoritat portuària compta amb un flux de caixa positiu de 83 milions per tirar endavant noves millores.

El president del Port també ha valorat el fracàs d'un dels projectes que havia d'acollir la instal·lació en els pròxims anys, una subseu del museu de l'Hermitage. Calvet ha assegurat que no ha "tirat la tovallola" perquè la franquícia s'instal·li a la capital catalana i ha recordat que el consell d'administració va adjudicar una concessió als promotors. "L'acord existeix, encara que està condicionat a la signatura d'un conveni", ha dit.

D'altra banda, Calvet ha aixecat el dit per reivindicar un lloc en el procés de reindustrialització de les plantes de Nissan. Ha recordat que part de la fàbrica de l'automobilística japonesa a la Zona Franca podria fer-se servir per a activitats logístiques relacionades amb el tràfic marítim i complementar-la amb una altra activitat industrial.

stats