Economia 30/03/2021

El port de Barcelona prepara un pla de contingència per rebre l'allau de vaixells de Suez

La infraestructura vol augmentar la productivitat per evitar un coll d'ampolla a les terminals

2 min
L'Ever Given entra al gran llac després de ser refoltat.

BarcelonaEl port de Barcelona està preparant un pla de contingència per fer front a l'arribada dels vaixells que van quedar atrapats al canal de Suez durant sis dies per l'encallament del buc portacontenidors Ever Given. Un cop recuperada la navegació pel canal, l'Autoritat Portuària s'ha posat en contacte amb els diferents actors del sector per incrementar la productivitat de cara a l'arribada a Barcelona d'aquestes embarcacions de mercaderies.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el port, l’entrada d’aquests vaixells en pocs dies provocarà, previsiblement, un augment de les operacions de càrrega i descàrrega a les terminals portuàries, especialment les de contenidors. "Per això ja s’ha començat a dissenyar aquest pla de contingència", indiquen des de la infraestructura. L'objectiu de l'Autoritat Portuària és "garantir que els fluxos d’importació i exportació siguin com més àgils millor".

Per aconseguir l'agilitat que requereix aquesta situació serà necessari incrementar la productivitat de les terminals, així com la capacitat de transport i de logística, per evitar colls d'ampolla. Per això, en aquest pla s'implicaran els diferents membres de la comunitat portuària (armadors, terminals, estibadors, pràctics, remolcadors i amarradors), així com els de la cadena logística, que també engloba el transport terrestre i el ferroviari.

La presidenta de Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha afirmat que “és en aquests episodis puntuals quan es demostra la capacitat de resposta i la fiabilitat del port". Conesa ha assegurat que la infraestructura podrà encarar aquest repte i oferir "el millor servei als usuaris" gràcies a "la professionalitat de les persones que treballen al port i la tasca de modernització i digitalització que ha estat realitzant la comunitat portuària de Barcelona durant els darrers anys, sumat a unes infraestructures potents i unes connexions terrestres i ferroviàries cada cop més eficients". 

Tres o quatre dies per normalitzar el trànsit

Els primers vaixells que havien quedat aturats per l'incident de l'Ever Given han començat a navegar pel canal aquest dimarts. Es calcula que durant el dia d'avui hauran creuat la infraestructura un centenar de vaixells, però les autoritats egípcies creuen que encara caldran entre tres i quatre dies per normalitzar el trànsit per Suez.

Malgrat els sis dies que el canal ha estat tancat al trànsit, els analistes creuen que aquest contratemps no ha afectat el preu del petroli. Tot i així, una gran part del cru del Pròxim Orient es transporta a Europa a través del canal de Suez. La majoria dels analistes consideren que no s'ha produït una pujada del preu tan greu com es preveia perquè passat l'hivern la demanda de petroli i de gas ja no és tan elevada. A més, encara hi ha moltes reserves disponibles al mercat. "Si això s'hagués allargat unes setmanes sí que haguéssim vist un impacte", ha opinat Adnan Merhaba, de la consultora Arthur D. Little Middle East, segons recull Efe.

stats