Infraestructures

Tesla importarà a través de Barcelona els cotxes fets a l'Àsia

El Port de Barcelona bat rècords de trànsit fins al juny tot i el descens en el nombre de vehicles transportats

terminal d'automoció del Port de Barcelona, amb un barco cerregant vehicles, en una imatge d'arxiu

BarcelonaLa voluntat del Port de Barcelona de convertir-se en la porta d'entrada a Europa dels vehicles elèctrics fa un primer pas amb l'acord a què ha arribat amb Tesla, la companyia liderada per Elon Musk. "Des del juny Barcelona és el port d'entrada a Europa dels Tesla fabricats a Àsia", ha assegurat aquest divendres el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, durant la roda de premsa sobre el trànsit registrat en aquesta infraestructura el primer semestre.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Des del Port no han volgut donar més detalls —ni de destins ni de volums— atenent a "l'acord de confidencialitat" que tenen amb la companyia nord-americana. "És un tema reputacional, demostra que el Port de Barcelona va per bon camí", ha assegurat Calvet. Un camí que passa per xifres rècord de trànsit de mercaderies al Port durant el primer semestre de l'any, amb 36,3 tones mobilitzades, un 11% més respecte a l'any passat i un 6% més si es compara amb el 2019. En altres paraules, al primer semestre s'han superat els nivells prepandèmia de tràfic de mercaderies. 

Ara bé, les dades recullen que les exportacions que s'han fet des del Port de Barcelona han caigut un 6% aquest primer semestre, mentre que les importacions han augmentat un 11%.

Pel que fa al trànsit de passatgers, és un dels que s’han vist més afectats pel covid. Entre el gener i el juny del 2022 han passat pel Port de Barcelona 1,2 milions de persones, un descens del 37% respecte al 2019. Actualment, però, el més perjudicat és el trànsit de vehicles nous, que ha caigut un 13% respecte a l'any passat. El Port atribueix el descens a "l’actual context econòmic d’incertesa" i la crisi de primeres matèries i microxips, que ha generat problemes en la producció d'automòbils. Exceptuant els vehicles, però, la resta de productes han tancat en positiu l'exercici.

Creueristes

En relació al debat obert amb l'Ajuntament de Barcelona, que reclama limitar l'activitat dels creuers al Port, Calvet ha recordat que "el 2018 es va signar un acord amb l'Ajuntament per limitar l'activitat creuerista fins a 7 terminals, electrificar els molls [2026] per disminuir les emissions i obrir el moll de Barcelona i el de Drassanes a la ciutadania [2024]. Estem complint amb tot això i l'únic que demanem és que se’ns deixi treballar". Alhora, ha assegurat que de moment no hi ha un increment important en el nombre de creueristes.

Creixen les importacions de gas americà

El principal importador de gas natural liquat (GNL) al Port de Barcelona ha passat a ser els Estats Units, amb un increment del 144%. Els EUA representen ja el 35% de les importacions de GNL al Port. Arran del tancament del gasoducte del Magrib, les importacions de gas liquat d’Algèria han retrocedit en favor dels EUA. El pes de les importacions algerianes de GNL al Port és ara mateix d’un 25% i és el segon país que més gas envia a Barcelona. El tercer és Qatar (18%) i el quart Nigèria (17%).

stats