El Port de Barcelona licita per 14 M€ la nova subestació per electrificar els molls
La infraestructura modifica quatre concessions per ubicar les bases de la Copa Amèrica
BarcelonaEl consell d’administració del Port de Barcelona ha aprovat una licitació de 14 milions d’euros per construir la nova subestació elèctrica que ha de convertir-se en el node principal de la xarxa per electrificar els molls de la infraestructura. Es tracta d’un pas més del projecte Nexigen per descarbonitzar l’activitat portuària, que té per objectiu tenir electrificats l'any 2030 tots els punts d'atracament dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa. "És un pas significatiu", ha dit el seu president, Lluís Salvadó, en roda de premsa.
En concret, aquest concurs preveu la construcció de la subestació, el seu manteniment i operació durant dos anys un cop finalitzin les obres l’any 2025, així com la connexió mitjançant una línia d’alta tensió soterrada, de 220 kilowatts (kW), amb la futura subestació Cerdà de Red Eléctrica de España (REE), situada prop de la ronda Litoral. Aquest mes de febrer el Port va rebre el permís de l’empresa de transport d’electricitat de l'Estat per connectar-se al subministrament d’alta tensió com a gran consumidor. Prèviament i dins d’aquest projecte, el Port va iniciar dos projectes pilot a la terminal Best i al moll de Sant Bertran per instal·lar-hi dos sistemes de connexió Onshore Power Supply(OPS), una mena d’endolls gegants que permetran connectar els vaixells a la xarxa elèctrica. Aquests projectes estaran operatius l’any 2024.
Després d’aquests tres passos, el consell d’administració té previst fer-ne un de quart: aprovar la interconnexió entre el moll de l’Energia i el moll Adossat, que compta amb un pressupost de 15 milions d’euros. Amb aquest pròxim acord, s’hauran licitat 40 milions d’euros dels 110 que preveu invertir el Port de Barcelona en el projecte Nexigen: 90 corresponen als OPS i 20 al desplegament de la xarxa que inclou la connexió a la subestació de REE i al de la xarxa de mitjana tensió per tot el recinte portuari. Amb tot, espera reduir a la meitat les emissions de CO₂ el 2030 i ser climàticament neutre el 2050.
Copa Amèrica
El consell d’administració del Port també ha aprovat la modificació de quatre concessions perquè els equips de la Copa Amèrica de Vela del 2024 hi puguin ubicar les seves bases. Els acords, als quals s’ha arribat amb l'Institut de la Nàutica, Barcelona Nautic Center, Marina Barcelona 92 i Marina Port Vell, defineixen les condicions en què aquests concessionaris cediran els espais per a les diferents bases. D'altra banda, el Port també ha acordat iniciar la licitació, per 22,3 milions d’euros, de remodelació del moll Contradic Nord, que s’equiparà amb una nova plataforma ro-ro (de l’anglès roll-on roll-off, és a dir, de càrrega horitzontal, tipus ferri) per millorar la capacitat operativa del moll.