Les polítiques de Trump fan que molts estrangers es repensin viatjar als Estats Units

Un nombre creixent de viatgers diuen que els preocupa sentir-se incòmodes o insegurs als EUA

Donald Trump arribant ahir a la Trump Tower, a Manhattan.
Ceylan Yeğinsu
27/03/2025
6 min
8
Regala aquest article

Nova YorkTuristes internacionals detinguts a les fronteres dels EUA. Aranzels elevats imposats als socis comercials. Amenaces a aliats.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'atac de polítiques i llenguatge controvertits per part de l'administració Trump durant les últimes setmanes està fent que els turistes de tot el món cancel·lin o reconsiderin els viatges als Estats Units. Un nombre creixent de visitants diuen que se senten incòmodes o insegurs i es resisteixen a donar suport a l'economia d'un país que alguns funcionaris estrangers diuen que està duent a terme guerres comercials i desestabilitzant els seus aliats. Un esborrany d'una nova prohibició de viatjar que circula per l'administració podria restringir l'entrada als Estats Units de ciutadans de fins a 43 països, inclosos Bielorússia, Cambodja i Saint Lucia.

"Molts nord-americans busquen escapar de l'atmosfera tensa i tòxica de casa seva. Per què algú voldria visitar els EUA, sobretot ara, amb totes les detencions arbitràries a la immigració?", afirma Mallory Henderson, de 53 anys, una consultora de màrqueting a Londres que acostuma a visitar els Estats Units dues vegades l'any però va cancel·lar un viatge per visitar el seu germà i la seva neboda a Boston aquesta Setmana Santa.

"És un moment realment hostil i espantós, i, francament, hi ha molts altres llocs acollidors i agradables als quals puc anar per trobar-me amb la meva família", afegeix.

Fins i tot abans del canvi d'administració al gener, la indústria dels viatges dels Estats Units estava lluitant per recuperar-se de la pandèmia, principalment a causa de la fortalesa del dòlar, que fa que sigui més car per als viatgers estrangers visitar el país, i els llargs temps d'espera de visats. No s'esperava que el nombre de visitants internacionals assolís els nivells del 2019 fins a finals d'aquest any, i es preveu que la despesa dels visitants estrangers no es recuperi completament fins al 2026, segons l'Associació d'Operadors de Viatges dels EUA.

Empitjorament d'expectatives

Però aquestes expectatives ara poden ser encara més difícils d'acomplir, diuen els experts en viatges. La firma d'investigació Tourism Economics havia previst originalment que els viatges als Estats Units creixessin un 99% aquest any, però al febrer va actualitzar les seves perspectives, i ara calcula que els viatges entrants disminuiran un 5,1%. A més, preveu que la demanda d'hotels disminueixi un 0,8% el 2025, l'equivalent a una caiguda de 18.000 milions de dòlars en despesa.

Gran part del descens és el resultat d'un boicot dels viatgers canadencs. Al febrer, després que el president Donald Trump anunciés aranzels al Canadà, el nombre de visitants d'aquell país que conduïen a través de la frontera va caure un 24% en comparació amb el mateix període del 2024.

Les companyies aèries responen a la incertesa. Algunes, incloses Delta Air Lines i American Airlines, van retallar les seves previsions financeres per als primers mesos de l'any, i citen la feble despesa en viatges. Scott Kirby, director executiu de United Airlines, va dir que la companyia havia reduït la freqüència de nombroses rutes al Canadà a causa d'una "gran caiguda del trànsit canadenc" als Estats Units.

"Es preveu que el canvi de sentiment negatiu es mantingui per una combinació en l'evolució de factors de l'administració de Trump, inclosa la fricció geopolítica sobre les polítiques comercials i de seguretat nacional, la retòrica carregada i la postura adversa", explica Adam Sacks, president de Tourism Economics. "També s'espera que les polítiques de seguretat i immigració frontereres d'alta visibilitat i les accions d'aplicació desincentivin les visites", afegeix.

La incertesa a la frontera nord-americana ha fet que diversos països, inclosos el Regne Unit, Alemanya i el Canadà, actualitzin els seus avisos de viatge per als Estats Units. I destaquen que una exempció de visat no garanteix l'entrada al país i que els visitants estrangers sospitosos d'infringir les regles d'entrada podrien ser detinguts o arrestats a la frontera.

Detencions als ports d'entrada

Les advertències arriben després d'una sèrie de detencions als ports d'entrada dels Estats Units que van implicar turistes estrangers i titulars de targetes verdes. Aquest mes, els funcionaris francesos van dir que a un científic francès se li va negar l'entrada perquè el seu telèfon, que va ser revisat a l'arribada, contenia opinions personals sobre les polítiques de l'administració Trump. Les autoritats nord-americanes van rebutjar l'afirmació dient que la negativa no estava lligada a les seves "creences polítiques".

Els operadors de viatges a Europa encara no han informat de grans onades de cancel·lacions a l'escala del Canadà, on molts residents boicotegen els viatges als Estats Units, però un nombre creixent de viatgers estan replantejant-se els seus plans de primavera i estiu. Eric Dresin, secretari general de les associacions d'agències de viatges i d'operadors turístics europeus, assegura que s'esperen "temps turbulents", sobretot si cada cop més països es veuen afectats pels canvis de política dels EUA.

Les arribades als Estats Units des d'Europa occidental van caure un 1% al febrer després d'augmentar un 14% en el mateix període de l'any passat, segons dades preliminars de l'Oficina Nacional de Viatges i Turisme dels Estats Units.

Christoph Bartel, de 28 anys, un ciutadà alemany que viu a Noruega, havia planejat un viatge a Arizona aquest estiu per visitar parcs nacionals. Va cancel·lar els seus plans la setmana passada en resposta a l'acomiadament dels empleats del parc nacional per part de l'administració Trump i a la revocació de les regulacions mediambientals. "No fa sentir bé donar suport a l'economia nord-americana quan el president està causant tants sabotatges", diu Bartel. "És decebedor abandonar un viatge especial que planejàvem durant mesos, però en canvi anirem al Canadà o a Mèxic".

Després del Canadà i Mèxic, Regne Unit és el país amb el nombre més gran de visitants als Estats Units, amb gairebé quatre milions l'any passat. Les agències de viatges estan veient una divisió entre els clients que visiten sovint els Estats Units i no es veuen dissuadits pel clima polític i els que busquen destinacions alternatives com a resposta als canvis de política.

La gran despesa de visitar els Estats Units arran de la pandèmia també sembla que està passant factura. "Els EUA sempre es van considerar un valor molt bo", afirma Alan Wilson, el director general de Bon Voyage Travel & Tours, una empresa britànica especialitzada en viatges als Estats Units i el Canadà. Juntament amb la fortalesa del dòlar, els preus dels hotels també han anat pujant, i les puntes pronunciades són un problema per a molts visitants.

"El mercat britànic odia absolutament la cultura de la propina del 20 %, i com que els EUA sempre tenen la mà estesa per a la propera propina", afegeix, "preferirien pagar els diners per endavant".

Wilson diu que la seva empresa havia experimentat una caiguda del 5% en les reserves als Estats Units aquest any en comparació amb el mateix període de l'any passat. I no esperava que aquesta xifra canviés gaire a l'estiu, ja que la majoria dels clients ja estan reservats en itineraris nord-americans multidestinació que es van confirmar amb un any d'antelació.

En llocs com Nova York, Florida i Califòrnia, les petites empreses de viatges estan sentint la crisi i eren optimistes pensant que el 2025 comportaria creixement. Luke Miller, el propietari de l'empresa familiar Real New York Tours, afirma que el seu negoci s'estava veient afectat després de la cancel·lació de multitud de visitants, principalment canadencs, després de l'anunci de les tarifes de Trump.

"M'acaben de cancel·lar 20 autobusos carregats de gent gran. Això són milers de dòlars de pèrdues per a la meva petita empresa", diu Miller, i afegeix que està rebent cancel·lacions fins a la temporada de vacances d'hivern i no té reserves d'europeus aquest estiu, el seu segon mercat més gran després del Canadà. Qualifica la situació de "terrible".

Destinacions importants com Nova York i Califòrnia estan fent grans esforços de màrqueting per assegurar als turistes internacionals que són benvinguts. Visit California, l'agència de turisme de l'estat, ha revisat les seves projeccions generals per a la despesa dels visitants el 2025 aquest mes a 160.000 milions de dòlars des dels 166.000 milions de dòlars, després de la desacceleració del creixement dels viatgers internacionals i els devastadors incendis forestals a Los Angeles al gener.

"La bona notícia és que gràcies a la marca forta de Califòrnia a l'escenari global, els visitants internacionals continuen mostrant una forta afinitat per l'estat d'or", explica Caroline Beteta, presidenta de l'agència, en un comunicat. Nova York ha tingut missatges similars. Abordant la despesa de visitar la ciutat, Julie Coker, presidenta de New York City Tourism + Conventions, assegura que era possible visitar-la amb un pressupost i que l'organització de màrqueting destacaria aquestes oportunitats.

"Aquesta és una oportunitat excel·lent per destacar els altres districtes i parts de la ciutat de Nova York fora de Manhattan que són igual de vibrants i presenten experiències culinàries, artístiques i culturals sorprenents i premiades", afegeix. I explica que Nova York s'havia enfrontat abans a problemes i confia que podrà assolir el seu objectiu de recuperar la despesa internacional el 2026 malgrat els reptes actuals.

Miller, de Real New York Tours, no n'està convençut. Afirma que si les reserves no repunten aquest estiu, s'haurà de plantejar acomiadar personal. "La realitat és que som els més afectats i potser no sobreviurem", conclou.

Copyright by The New York Times

stats