La plantilla d'Alstom comença la primera de les quatre jornades de vaga contra els acomiadaments
El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, exigeix al Govern que s'impliqui per salvar la indústria ferroviària
BarcelonaSeguiment total en la primera jornada de vaga a la planta d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda en contra de l'ERO que afectaria a 193 empleats. Els treballadors s'han concentrat aquest dimecres al matí a les portes de la fàbrica amb pancartes en contra de l'ERO i demanant al president de la Generalitat, Artur Mas, que s'oposi al "xantatge" de l'empresa. La vaga es va iniciar aquest dimarts a les 22.30 hores i finalitzarà a la mateixa hora d'aquest dimecres.
Es tracta del primer dels quatre dies d'aturades convocats. El secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, s'ha acostat a la fàbrica i ha exigit a la Generalitat que s'impliqui en el conflicte perquè el sector ferroviari és clau.
El 2 de juliol la direcció d'Alstom va presentar formalment un expedient de regulació d'ocupació (ERO) que si s'aplica tal com està plantejat suposarà l'acomiadament de 193 treballadors de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) d'un total de gairebé 600 que té la fàbrica. Davant això, els empleats han convocat quatre dies de vaga, el primer aquest dimarts i els tres restants, el 29, 30 i 31 de juliol.
L'empresa justifica l'ERO i assegura que no hi ha suficient càrrega productiva per mantenir tots els llocs de treball; els treballadors, però, ho neguen. El president del comitè d'empresa a la planta vallesana, Gabriel Moreno, ha denunciat a l'ACN que l'empresa ha creat el problema, que es tracta d'una "decisió política" i que han decidit no donar càrrega de treball a la planta per poder justificar l'ERO. "Les previsions de la multinacional són de creixement però no porten càrrega a aquesta planta, i aquí s'ha provocat el problema perquè el que es volia fer és això", ha declarat.
Moreno ha assegurat que el seguiment ha estat del 100% i que cap empleat ha entrat a treballar. Ha explicat que amb la vaga volen "pressionar" la direcció de la multinacional i de la planta i facilitar la negociació per evitar els acomiadaments. El període de consultes finalitza a finals de mes, i fins llavors hi ha convocades tres reunions per trobar una solució al conflicte.
El president del comitè d'empresa ha alertat que si s'acaben aplicant els acomiadaments es posa en "greu perill" el futur industrial de la planta. Segons ha explicat, fa dos anys ja es va aplicar un ERO i finalment es van haver de contractar novament treballadors per poder donar sortida a la càrrega productiva. Puntualitza a més que tots els treballadors són necessaris per mantenir la qualitat que hi ha actualment. "Aquesta dinàmica (la dels acomiadaments) s'ha de trencar, perquè al final ens trobarem que quan vingui la feina, que segur que ha de venir, no tindrem capacitat productiva ni podrem donar la qualitat i les condicions que requereix aquesta indústria", ha declarat.
Per la seva part, Gallego ha assegurat a l'ACN que no es tracta només d'un conflicte laboral, sinó també d'"un conflicte del futur industrial" de Catalunya. Ha destacat que el sector ferroviari és "estratègic" a Catalunya i per això ha dit que "el govern de la Generalitat no pot mirar cap a un altre costat", i li ha exigit que pressioni l'empresa amb "més claredat". Ha exigit també a l'empresa "que s'assegui a negociar" i ha defensat que l'empresa "és viable". "Podem donar viabilitat sense cap baixa traumàtica", ha asseverat.
Gallego ha afirmat que Alstom "no té un futur incert" des del punt de vista del producte que fabrica i ha posat en valor l'experiència i el coneixement dels treballadors de la fàbrica vallesana. Ha lamentat, però, que es troba en aquest conflicte perquè hi ha un sector empresarial "que estreny molt i vol acomiadar gent". "L'empresa ha d'entendre que cal negociar, i la Generalitat s'ha de posar al costat dels treballadors", ha finalitzat.