Economia11/04/2015

La planta de Nissan deixa enrere la pitjor crisi

El nou vehicle de Mercedes ha de posar la fàbrica a ple rendiment després d’haver perillat el 2009

Elena Freixa
i Elena Freixa

BarcelonaEl futur de la fàbrica de Nissan a Barcelona ha fet un gir en els últims anys. El daltabaix de la crisi va dur la fàbrica a un estat letàrgic que, per moments, feia témer pel seu futur. De fet, en un dels moments més crítics, el 2008, el llavors president de la Generalitat, José Montilla, va haver de fer un viatge llampec a Tòquio per demanar inversions i garanties de futur a Nissan. Finalment, però, els esforços dels treballadors (que van renunciar a sou i van pactar més flexibilitat laboral) van anar allunyant el perill i lligant promeses de nous vehicles que ja han anat arribant. Per primer cop en molts anys, l’expectativa d’unes instal·lacions quasi a ple rendiment és més a prop després que aquesta setmana el fabricant alemany de Mercedes (el grup Daimler) hagi confirmat que el seu futur vehicle pickup es farà a les instal·lacions de Nissan de Barcelona. L’acord no inclou encara calendari per començar la fabricació, però garanteix una producció addicional per arribar a mitjà termini a les 200.000 unitats produïdes a Barcelona, el 100% de la capacitat de les línies de fabricació.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El nou pickup de Mercedes serà un producte dissenyat pel fabricant alemany que es construirà sobre la mateixa plataforma que la nova pickup que Nissan ja té previst començar a produir a la Zona Franca a finals d’any. També en farà una versió per a Renault i els tres models aportaran unes 120.000 unitats anuals a la fàbrica. Nissan encara no ha donat detalls de la producció assignada a cada marca i addueix que la comanda de Mercedes encara és una incògnita.

Cargando
No hay anuncios

El nou producte substituirà l’actual Nissan Navara i el totterreny Pathfinder, que, en tots dos casos, es deixen de fabricar els pròxims mesos. De fet, la línia de fabricació ja està aturada i renovant-se des de fa setmanes per acollir el nou model de la marca japonesa després de l’estiu. A l’única línia de fabricació en marxa s’hi concentren la resta de models que es fan a Barcelona: la furgoneta NV-200 (també en versió elèctrica) i el turisme Pulsar. Aquest any, concebut com un any de transició per a la direcció de Nissan, la producció quedarà per sota de la del 2014, quan es van superar els 127.000 vehicles. El mínim de producció va ser el 2009, quan amb prou feines es van superar les 45.000 unitats, segons l’empresa.

Un nou conveni més flexible

Cargando
No hay anuncios

Rebaixar els costos laborals a Barcelona ha sigut el cavall de batalla de Nissan en el passat més recent per anar apuntalant el futur i portant inversions a Catalunya. Els treballadors van acceptar una congelació de sous el 2011 quan van pactar el conveni col·lectiu. La reducció de costos va facilitar que Nissan assignés aquest model pickup que arriba ara. I els sacrificis van continuar el 2013, amb un acord pel qual es va pactar que els futurs treballadors que arribessin a la planta (un miler de nous empleats que ja s’han començat a incorporar progressivament per assumir l’augment d’activitat) ho fessin cobrant menys que la plantilla més veterana.

Ara els sindicats i la direcció estan a les portes de la renovació del conveni col·lectiu, i CCOO, el sindicat majoritari al comitè, ha avisat que demanarà millores substancials que compensin els sacrificis fets pels empleats. Encara no se sap l’increment salarial des del qual partirà el comitè, però la direcció ja ha avisat que demanarà més flexibilitat perquè la planta pugui treballar tots els dies de l’any.

Cargando
No hay anuncios

Creixement del 20% en vendes aquest any

Nissan preveu tancar aquest exercici amb un volum de vendes a l’Estat de 53.000 unitats, cosa que suposaria un augment del 20% respecte al 2014, segons ha explicat el conseller director general de Nissan Iberia, Marco Toro. Això significaria arribar a la millor xifra comercial des de l’any 2007. El directiu de la marca japonesa ha explicat que amb aquest volum de vendes la companyia arribaria a Espanya a una quota de mercat del 5,1%, i això que Nissan ja ve d’un bon any. L’últim exercici fiscal -de l’abril del 2014 al març del 2015- l’ha tancat amb la comercialització de 51.133 vehicles, és a dir, una millora del 29% respecte a l’exercici previ.