El pla ambiental d'Aena també posa en alerta el Parc Agrari
La proposta preliminar inclou zones que haurien d'estar protegides amb l'última ampliació del Prat
BarcelonaPer tirar endavant l’ampliació de l’aeroport del Prat, Aena ha de superar primer un escull complicat: convèncer la Comissió Europea que les hectàrees que resti a l’estany de la Ricarda es podran reubicar en altres punts del delta del Llobregat sense que això afecti el delicat equilibri que manté viu l’ecosistema. Com va avançar La Vanguardia, el gestor aeroportuari ja ha presentat a alguns dels ajuntaments afectats una proposta preliminar sobre quines serien aquestes compensacions ambientals per aconseguir el vistiplau de Brussel·les al projecte.
Segons ha pogut confirmar l’ARA, Aena ha definit unes 280 hectàrees que serien susceptibles d’acollir una nova llacuna. Una part important dels terrenys es concentrarien en una zona de camps al sud de l’aeroport que actualment forma part del Parc Agrari del Baix Llobregat, al terme municipal de Viladecans. Fonts de l’Ajuntament d’aquest municipi asseguren que encara no han rebut cap document en ferm que detalli aquesta possibilitat i, per tant, eviten pronunciar-se. “Ho volem tot: combinar el desenvolupament natural, l’econòmic i el manteniment de l’activitat agrícola”, defensen.
L’Ajuntament del Prat de Llobregat reconeix que ha mantingut contactes amb Aena sobre aquesta proposta i manté la posició que ampliar la zona protegida del delta és “una necessitat, atesos els requeriments de la Comissió Europea, i no a canvi de destruir encara més espais”. Des dels consistoris de Gavà i Barcelona no es pronuncien sobre aquests contactes i es remeten als últims posicionaments sobre l’ampliació. Per part del gestor aeroportuari asseguren no hi ha res “tancat” ni “definit” i que aquest plantejament serà “condicional” en funció de com avancin les converses.
De fet, els càlculs pel que fa a les compensacions no queden del tot clars. El president d’Aena, Maurici Lucena, ha insistit en diverses ocasions que el seu compromís és multiplicar per 10 les zones afectades a la Ricarda i deixar el delta “millor del que estava abans”. Aquesta superfície en risc, però, és de 47,8 hectàrees i, per tant, no es compliria la proporció amb unes compensacions de 280 hectàrees. Fonts coneixedores de les negociacions afegeixen que, a més, la majoria de zones proposades per Aena ja formen part d’un projecte de millora en el qual treballa en paral·lel la Generalitat.
Millores pendents al delta
El govern català prepara, al seu torn, una proposta per duplicar les hectàrees protegides per la ZEPA (zona d’especial protecció per a les aus) de les 970 actuals a unes 2.050. Per què? Doncs perquè aquestes millores també responen a l’exigència de la Comissió Europea, que fa uns mesos va alertar en una carta a les administracions espanyola i catalana que encara s’havien de complir les compensacions ambientals de l’última ampliació del Prat, de fa 15 anys. En la missiva, Brussel·les advertia de sancions si no es protegien aquests espais. Des del nou departament d’Acció Climàtica asseguren que la Generalitat vol estudiar bé la situació i esperen a més endavant per pronunciar-se “en ferm”, sense donar més detalls sobre el punt en què es troba aquest projecte.
A qui també preocupa on s’acabin ubicant aquestes compensacions és a la pagesia del Baix Llobregat. “Això és envair la casa d’un altre per un capritx. Perquè uns puguin anar de vacances a Cambodja o a Tailàndia, nosaltres ens hem de menjar les pegues”, protesta Lluís Parés, dirigent del sindicat Unió de Pagesos a la comarca. El sector denuncia que l’ampliació del Prat es faria a costa de restar sòl al Parc Agrari i lamenta la “falta d’empatia” cap a una activitat econòmica que promou la producció agrícola de proximitat. Per això demana solucions alternatives, com millorar la connexió amb l’aeroport de Girona i convertir-lo en la quarta pista.
- Com compensarà Aena l’impacte ambiental de l’ampliació del Prat?El president d’Aena, Maurici Lucena, ha repetit en diverses ocasions que a canvi d’allargar 500 metres la tercera pista en direcció a l’estany de laRicarda, Aena multiplicarà per deu les hectàrees afectades. Es tracta d’una superfície de 47,8 hectàrees. En la proposta als ajuntaments afectats, el gestor ha identificat 280 hectàrees on es podrien ubicar aquests nous espais naturals. Amb aquestes dues xifres no es compliria la proporció, però fonts coneixedores de les negociacions apunten que Aena faria servir el terreny ocupat per la pista i els accessos(unes 27 hectàrees) per quadrar el càlcul.
- On s’ubicarien aquests nous espais naturals? Bona part de les zones on es farien les compensacions (a la pràctica vol dir recrear artificialment un entorn natural humit com el de la Ricarda) se situen al sud de l’aeroport. Concretament, en uns camps al terme municipal de Viladecans que formen part del Parc Agrari del Baix Llobregat. D’altra banda, les mateixes veus apunten que la Generalitat ja està tramitant incloure la majoria d’aquests punts dins la zona d’especial protecció per a les aus (ZEPA)per complir amb les compensacions pendents de l’última ampliació del Prat. És a dir, que Aena no sumaria noves zones protegides perquè ja les reclama Brussel·les.