Ja hi ha acord amb els controladors aeris: treballaran menys i cobraran menys
Manuel Pimentel, l'àbritre desginat per AENA i el sindicat USCA de controladors, ha lliurat avui a les parts el laude d'obligat compliment que estableix que les jornades laborals de treball es redueixin fins les 1.670 hores anuals el 2011-2012, en front de les 1.711 actuals, i 1.595 hores a partir del 2013.
MadridManuel Pimentel, l'àbritre desginat per AENA i el sindicat USCA de controladors, ha lliurat avui a les parts el laude d'obligat compliment que estableix que les jornades laborals de treball es redueixin fins les 1.670 hores anuals el 2011-2012, en front de les 1.711 actuals, i 1.595 hores a partir del 2013. El salari també disminuirà per adequar-se a la mesura europea. El sou mitjà serà de 200.000 euros l'any, tal i com s'havia acordat l'agost. Pimentel ha dit que "a l'Estat els controladors treballen més que la mitjana europea però també guanyen molt més". L'àrbitre ha exposat que les hores extraordinàries per formació s'ampliaran a 40 el 2011, 25 el 2012 i 20 el 2013.
També s'ha creat la "reserva activa" per els controladors a partir dels 62 anys, que els permetrà seguir treballant de manera no operativa fins que es jubilin. Per altra banda, els torns, "complexos d'elaborar", s'han quadrat fins arribar a una transitòria "molt raonable i amb garanties suficients" que inclou que AENA tindrà més capacitat que fins ara en aquest punt.
L'àrbitre ha indicat que el laude és "un èxit del diàleg social" i ha destacat que hi la la voluntat "compartida" de respectar els continguts per part d'ambdues parts. Ha exposat que ha volgut ser escoltar les parts i ser "equitatiu" i les dues parts s'han anat acostant en el que al principi eren "grans zones vermelles". Si bé ha indicat que es podria haver fet un laude en dues parts, però ha decidir fer-ne un de sol, incloent-ho tot, que inclou el segon conveni col·lectiu amb la seva integritat que "una vegada publicat estarà vigent".
Pimentel ha entregat aquest matí a les parts el laude d'oblitat compliment sobre les matèries que no havien estat acordades durant la negociació del segon conveni col·lectiu. Durant aquest mes de febrer l'àrbitre s'ha reunit amb els representants d'ambdues parts per separat, que l'han informat sobre els acords que s'han de respectar i li han lliurat tota la documentació necessària. Pimentel ha pres la decisió amb l'assessorament d'una persona proposta per el ministeri de Foment i una altra per el sindicat.
El sindicat USCA ha agraït que s'hagi fixat el límit d'hores. Ha indicat que la mesura dignificarà la professió i ha posat de relleu que Pimentel hagi dit que els controladors aeris espanyols són els que més en treballen d'Europa. Per part d'AENA, s'ha valorat positivament l'emissió del laude. El president d'AENA ha dit que "sense conèixer el conveni, aquest és el meu conveni i espero que sigui també el dels controladors i de tots" per obrir "un període de pau laboral per afrontar el crucial procés de transformació d'AENA" que va començar divendres passat amb la creació d'AENA Aeropuertos, que suposarà la privatització del 49%. Ambdues parts han manifestat que encara han d'estudiar detingudament el document perquè l'acaben de rebre.