Economia13/01/2016

Els petits cavistes s’encomanen al turisme per sobreviure

El sector nota la caiguda de l'exportació mentre el mercat espanyol, amb menys pes, creix per primer cop des de la crisi

Elena Freixa
i Elena Freixa

Vilafranca del PenedèsQuan es parla de les grans xifres del cava a Espanya, la fotografia mostra sovint la realitat de les deu grans empreses del sector –la majoria catalanes–, que concentren el 90% de les vendes a tot Espanya. Més enllà de les grans marques molt exportadores i de les mitjanes que també s’obren pas, hi ha desenes de petits cellers que busquen la subsistència en un mercat molt complicat per la competència i la pressió de la marca blanca.

Inscriu-te a la newsletter El pànic a TrumpInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els petits cellers, la majoria sense el salvavides de poder vendre a fora, han de créixer per altres vies i l’enoturisme és un dels focus prioritaris cap a on miren per esgarrapar ingressos i fer rendibles els seus negocis, segons explica Pere Guilera, president de Pimecava i veu d’aquests productors.

Cargando
No hay anuncios

“La diversificació és obligatòria i el turisme pot ser una gran opció perquè aquestes empreses coneixen el territori, tenen tradició i història i ho poden fer molt bé si treballen una oferta turística”, sosté Guilera.

Un sector molt concentrat

Cargando
No hay anuncios

Els comptes de resultats de moltes empreses no deixen alternativa. Els marges del sector han caigut els últims anys tot i que les vendes ja fa dos anys que es recuperen de la crisi. El que per als grans productors és una reducció dels guanys, per a molts petits s’ha convertit en anys de rendibilitats negatives que posen en risc el futur d’aquestes empreses, segons conclou l’estudi econòmic que el bufet Escura ha presentat aquest dimecres al Consell Regulador del Cava.

Cargando
No hay anuncios

Els cavistes més petits, els que facturen 600.000 euros o menys, arrosseguen anys de pèrdues, mentre que els de mida mitjana aposten per posicionar-se en un segment de mercat de més qualitat per competir i són els únics que milloren resultats, segons l’estudi. Per als grans, la pèrdua de marge ha estat important, de més de tres punts en quatre anys, i els marges mitjans tot just freguen l’1%.

El Consell Regulador del Cava defensa que ja ha començat un canvi d'estratègia per millorar aquests marges. El replegament d’alguna gran empresa que ha deixat de vendre a la gran distribució estrangera busca justament això: revaloritzar el producte encara que sigui sacrificant transitòriament els ingressos.

Cargando
No hay anuncios

Aquest canvi ja va notar-se el 2014, tal com recull l’estudi, amb una caiguda de les exportacions de cava que, a falta de dades oficials del 2015, podria haver continuat. En contrapartida, però, el mercat espanyol va pujar per primer cop des de la crisi i va compensar només parcialment aquesta punxada a fora.

Malgrat tot, l’escenari de vendes és més favorable ara que la remuntada “es consolida”, segons ha avançat el president de l’Institut del Cava, Jaume Gramona. L’estudi d’Escura dóna dades del 2014 (les del 2015 encara s’han de tancar) on ja es veu, per exemple, la remuntada del mercat espanyol fins a nivells del 2011. Les vendes a tot l'Estat suposen el 36% del total per al sector i van escalar tres punts, mentre que la UE va recular del 49% al 46%. Els altres mercats estrangers no comunitaris van pujar unes dècimes, fins al 17,7%.