Peter Stanton: "És bo per als usuaris que els aeroports competeixin entre si"
Trànsits "Les companyies de baix cost i les tradicionals són completament compatibles" Fusions "És inevitable que hi hagi concentració en la indústria"
La International Air Transport Association (IATA) és el principal lobi de la indústria aèria que hi ha al món. Dos cops l'any reuneix prop de mil delegats, representants de més de 200 aerolínies i 60 aeroports, per assignar els permisos d'enlairament i aterratge d'aeroports de tot el món. Per primera vegada la cimera s'ha celebrat entre el 14 i el 16 de juny a Barcelona, i l'ha liderada Peter Stanton, director de planificació de l'organització. Fa uns dies va donar a conèixer les seves previsions per a aquest any: les companyies europees perdran prop de 1.100 milions de dòlars, gairebé el doble de les estimacions del març de 600 milions de dòlars, a causa de la crisi de l'eurozona, però Stanton prefereix parlar de qüestions micro i no de com els afecta la crisi de la zona euro. El directiu també remarca -amb un somriure, això sí- que no vol parlar del model de gestió d'Aena, tot i que al final de l'entrevista deixa anar el titular. Tot un toc d'atenció al ministeri de Foment.
L'aeroport de Barcelona, tot i la crisi, està en registres rècord. Al maig va superar per primer cop en la història els 3,1 milions de passatgers. ¿El trànsit de les companyies de baix cost i les anomenades tradicionals són compatibles?
Són compatibles completament. Cadascuna té el seu espai en el mercat. I el seu consumidor, que és qui tria el seu producte i l'aerolína amb què vol volar. Això és bo també per als consumidors. És bo que hi hagi transparència. La regulació europea és exitosa en aquest sentit.
El Prat és l'aeroport del top ten d'Europa que més va créixer el 2011, però tot i així no és un gran hub (centre de connexions intercontinental). Per què?
Sí, teniu un gran nombre d'operadors de llarg radi, com Singapore Airlines, American Airlines, Air Canada, Etihad, Emirates... No entro en per què Iberia té el seu hub a Madrid, és una decisió comercial. Per què Frankfurt és l'aeroport alemany més gran? És una decisió individual d'una aerolínia. Així doncs, que Barcelona esdevingui un aeroport hub depèn del mercat.
¿Pot haver-hi dos hubs a 600 quilòmetres de distància?
És possible. No veig per què no. Gatwick és un hub i és al costat de Heathrow... Sempre que hi hagi demanda. No hi ha una resposta simple de sí o no a aquesta pregunta. Es tracta que sigui viable en l'aspecte econòmic.
Veurem més moviments de concentració en la indústria aèria?
Penso que és inevitable que hi hagi consolidació. S'han format grans aliances, com la fusió d'Iberia i British Airways a IAG o el creixement de Lufthansa. També s'ha viscut el mateix procés a Amèrica.
¿És bo que competeixin els aeroports d'un mateix país, com en el cas de Madrid i Barcelona?
Oh, sí. La competència ha de ser benvinguda. Fixi's en la situació de Londres, amb Gatwick i Heathrow. El resultat és bo. Ajuda a mantenir els costos baixos. És bo per als consumidors. I no només pels preus, sinó per un millor servei. Volar esdevé més popular.