Pla de recuperació

El govern espanyol calcula que el cotxe elèctric mobilitzarà fins a 24.000 milions d'euros públics i privats

Preveu la creació de 142.000 llocs de treball fins al 2023 i augmentar el pes de l'automoció entre un 1% i un 1,7% del PIB

MadridCoincidint amb l'aprovació definitiva prevista per aquest dimarts del pla de recuperació i resiliència espanyol de la Unió Europea, el govern espanyol comença a concretar els grans projectes estratègics –anomenats PERTE– que seran finançats amb fons europeus. El primer s'aprovarà demà al consell de ministres i serà el projecte del sector de l'automoció, que servirà per donar un impuls al cotxe elèctric. Segons els càlculs de l'executiu de Pedro Sánchez, el PERTE del vehicle elèctric mobilitzarà entre el 2021 i el 2023 fins a 24.000 milions d'euros entre inversió pública i privada. La inversió de les empreses prevista, 19.714 milions, suposarà el gruix de la inversió, mentre que els fons europeus que s'hi dedicaran arriben a 4.295 milions.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb el desenvolupament de la indústria del vehicle elèctric, el pes del sector automobilístic en l'economia pot augmentar entre un 1% i un 1,7%, fins a arribar al 15% del PIB, segons els càlculs que l'executiu ha inclòs al document del PERTE que s'aprovarà aquest dimarts. El mateix document, al qual ha tingut accés l'ARA, destaca que es preveu la creació de 142.000 llocs de treball de cara al 2023. "En els pròxims deu anys la indústria automobilística s'enfrontarà a la transformació més gran de la seva història. Som davant un d'aquests moments crucials i irreversibles", ha subratllat el president de l'executiu espanyol. La ministra d'Indústria, Reyes Maroto ha assegurat que l'impuls del PERTE "és un pas històric" i ha destacat que Espanya "lidera el futur de la indústria de l'automòbil".

Cargando
No hay anuncios

Les iniciatives que rebran finançament en aquest PERTE han de garantir "l'existència d'infraestructures, instal·lacions i mecanismes" per a la fabricació i el funcionament del vehicle elèctric, com són les bateries i els punts de recàrrega. És a dir, que no només es finançarà la construcció dels vehicles, sinó també de totes les infraestructures i tecnologies perquè l'ús d'aquests vehicles, que no contaminen com els cotxes de carburant, es popularitzi. L'objectiu és que el 2023 hi hagi matriculats 250.000 cotxes elèctrics a l'Estat i entre 80.000 i 110.000 punts de recàrrega desplegats.

Cargando
No hay anuncios

Vehicles a l'abast de la majoria de ciutadans

Sánchez ha admès que actualment els cotxes elèctrics "es perceben com a cotxes d'alta gamma" i tenen certes limitacions de càrrega i de manteniment. "L'impacte d'aquest PERTE canviarà 180 graus aquesta percepció", ha assegurat. Segons ell, el projecte farà que el vehicle elèctric "sigui a l'abast de la majoria de ciutadans i deixi de ser un producte sofisticat per a una minoria".

Cargando
No hay anuncios

Per garantir que les iniciatives es puguin posar en marxa i coordinar les sinergies entre les empreses i les administracions públiques implicades, el govern espanyol crearà una taula de l'automoció en què hi hagi representades les principals associacions empresarials del sector, els sindicats i les comunitats autònomes. A més, nomenarà un coordinador, una persona "de reconegut prestigi" que farà d'enllaç entre els ministeris i el sector privat i "garantirà un diàleg permanent" entre tots els actors implicats.

Precisament el sector automobilístic ha reclamat a Sánchez una governança "àgil" dels fons per aprofitar totes les ajudes i també per posar fi als obstacles en la concessió de permisos que "llasten" les infraestructures del vehicle elèctric i "en retarden la posada en marxa, de vegades més de dos anys".

Cargando
No hay anuncios

Unilateralitat de l'Estat

Davant la gestió centralitzada dels PERTE, el Govern i la Generalitat Valenciana han denunciat aquest dilluns la "unilateralitat" de l'executiu espanyol. El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, i el seu homòleg d'Economia Sostenible del govern valencià, Rafael Climent, en una roda de premsa conjunta, han explicat que per revertir la situació, els executius han pactat iniciar un grup de treball per buscar "sinèrgies" i trobar projectes conjunts per optar als fons europeus.