Pressió a Tarragona perquè el Corredor Mediterrani vagi per l'interior
Pimec reclama inversions urgents per acabar aquesta infraestructura clau
BarcelonaEl món econòmic tarragoní i els representants polítics de la zona han reclamat aquest dimecres que el Corredor Mediterrani no travessi la província per la costa –com fa la via fèrria actual–, per evitar riscos i molèsties a la població, sinó que faci servir un traçat alternatiu per l'interior.
L'acte ha reunit desenes de directius; polítics com la consellera de Territori, Ester Capella, i l'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, i els presidents dels ports de Barcelona, Lluís Salvadó, i de Tarragona, Saül Garreta, a la seu de la patronal Pimec a Barcelona, que ha organitzat la jornada.
Segons els participants en aquesta jornada, el tram de Corredor Mediterrani que passarà per la costa tarragonina empitjorarà la qualitat de vida dels veïns pels sorolls; afectarà el turisme pels perills que comporta, en un lloc on a més hi ha bastant transport de matèries perilloses, i a més la infraestructura actual no podrà absorbir tot el trànsit que es preveu.
Tal com està previst, el Corredor Mediterrani utilitzarà una amplada de via estàndard, compatible amb la de la resta d'Europa i diferent de l'amplada de via ibèrica, que és per la qual actualment circulen les mercaderies per la costa de Tarragona, travessant nuclis urbans com la mateixa ciutat de Tarragona. Aquest traçat, ja en execució i conegut com el tercer fil, que hauria d'entrar en funcionament el 2026, hauria pogut ser una bona solució provisional mentre no s'executés el Corredor Mediterrani, però en cap cas no hauria de ser definitiva, han defensat els presents.
A la jornada el president de Pimec Logística, Ignasi Sayol, ha demanat inversions urgents al Corredor Mediterrani i ha assegurat que el nus de Tarragona és el tercer amb més trànsit de tot Europa i que afegir un tercer carril a les vies és insuficient perquè la infraestructura "quedaria col·lapsada".
L'enginyer de camins Ramon Juanola ha presentat les propostes de la Plataforma de Mercaderies per l'Interior. La primera, provisional, implica envoltar la ciutat de Tarragona i fer servir en alguns trams les vies d'alta velocitat, cosa que ja podria ser una realitat en dos o tres anys, però que el ministeri de Transports rebutja. El traçat de la solució definitiva, així mateix, no entraria ni a Reus ni Constantí, passaria per l'estació de Camp de Tarragona –que no és a l'interior de la ciutat–, avançaria en paral·lel a les línies de l'alta velocitat i després per l'AP-7 fins a enganxar la via convencional, ja passat el Vendrell. Això sí, aquesta alternativa és més cara que les que té el ministeri sobre la taula i no seria una realitat fins d'aquí dues dècades.
Exemple de mala gestió
En la seva participació en la jornada, la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, ha assegurat que el Corredor Mediterrani "és un exemple de la mala gestió i la manca de determinació dels governs, dels diferents governs de l'Estat, per executar" actuacions necessàries en infraestructures estratègiques catalanes.