Els agents econòmics reclamen més Copa Amèrica: "Lluitarem perquè es quedi a Barcelona"

L'empresariat critica que la decisió s'hagi pres sense tenir dades de l'impacte de l'esdeveniment a la ciutat

Regata d'exhibició durant la Copa Amèrica, a Barcelona.

BarcelonaL'inesperat cop de porta a una altra edició de la Copa Amèrica a Barcelona ha arribat per sorpresa, i cau com una galleda d'aigua freda sobre el teixit econòmic i empresarial català. El fet que la reunió entre Grant Dalton, el director executiu de l'equip Emirates Team New Zealand, organitzador i guanyador d'enguany, i el quart tinent d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Jordi Valls, acabés amb l'abrupta decisió de tancar la porta a una segona edició a Barcelona, abans i tot de tenir dades exactes de l'impacte que ha deixat la competició a la capital catalana, sorprèn els agents econòmics.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Des de Barcelona Global –que s'ha reivindicat com a gran tractor de l'esdeveniment a Barcelona– valoren "de manera positiva l'impacte d'aquest esdeveniment esportiu a Barcelona", i pel que fa a la no continuïtat de l'esdeveniment advoquen "per una nova edició mitjançant la col·laboració públicoprivada". A través d'un comunicat, l'associació considera que "la decisió final sobre la continuïtat de l'America's Cup s'hauria d'adoptar entre totes les institucions que han participat en l'organització" i sol·licita que "es reuneixi amb caràcter d'urgència el patronat de la Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN), creat per vetllar pel llegat de la competició a la ciutat i que està integrat per totes les institucions i les entitats organitzadores".

Un pols amb l'Ajuntament

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha assegurat que farà "el possible" perquè la Copa Amèrica no marxi de Barcelona i ha criticat el rebuig de l'Ajuntament a promoure'n una altra edició. "Lluitarem amb altres entitats perquè la Copa Amèrica es quedi a Barcelona, on ha de ser i d'on mai hauria de marxar", ha assegurat el dirigent patronal. "Caigui qui caigui i passi el que passi", ha afirmat en declaracions als periodistes després d'un acte pel Corredor Mediterrani celebrat aquest dijous a Sants.

En la mateixa línia ho subratlla la patronal Pimec, que assegura que "la pèrdua de la Copa Amèrica sense fer una anàlisi de cost-benefici no és una bona notícia, perquè és essencial analitzar l'impacte a llarg termini d'aquests esdeveniments". La patronal que presideix Antoni Cañete considera que "la clau és trobar un equilibri entre la inversió pública i el retorn real al teixit productiu i al país".

"Esdeveniments com aquest ajuden a millorar la imatge internacional i poden contribuir al lideratge del país en el món, per la qual cosa cal valorar-los en un context més ampli i estratègic; això és bàsic i no s'ha fet", insisteixen des de Pimec.

La patronal Cecot també apunta que ha estat una decisió precipitada: "Primer, és una decisió que s'hauria de prendre després de comptar amb un estudi d'impacte real i, segon, elaborar una anàlisi consensuada pels diferents agents participants". Alhora, des de la patronal que lidera Xavier Panés estan "convençuts que la Copa Amèrica ha afavorit, d'alguna manera, l'impuls de molts dels projectes que el Port de Barcelona té projectats i que beneficiaran l'activitat econòmica no només de Barcelona, sinó de tot el país a mitjà i llarg termini".

Des de la Cambra de Comerç de Barcelona, el to és més suau. La institució valora positivament la celebració de la competició i aposta per continuar fent de Barcelona una ciutat tractora d'esdeveniments internacionals. "Ha estat un èxit en tots els sentits, gràcies a la col·laboració estreta entre el sector privat i les administracions, que ha servit per demostrar que la ciutat està preparada per poder organitzar un esdeveniment d'aquesta magnitud i d’aquesta projecció", assegura la Cambra. "Barcelona té ganes de continuar apostant per esdeveniments de primera línia i prestigiosos a escala internacional com la Copa Amèrica, amb impacte i que contribueixin a diversificar l’oferta turística de Barcelona", afegeix.

"A partir d'ara, hem de ser curosos, fer una bona tria dels esdeveniments que volem que se celebrin aquí i continuar apostant per esdeveniments significatius per transformar la ciutat", afirma la institució que presideix Josep Santacreu. En una línia semblant ho valora FemCat: "Creiem que amb visió empresarial i de país, la Copa Amèrica ha permès activar inversions que quedaran per al futur, per exemple el Port", diuen.

En espera de l'impacte

És difícil esbrinar, sense dades, l'impacte que ha tingut la Copa Amèrica a la capital catalana. En espera de les dades definitives, ni el Gremi d'Hotels de Barcelona ni el Gremi de la Restauració, dos dels sectors més afectats per l'esdeveniment de manera directa, no han volgut fer declaracions.

La Fundació Barcelona Capital Nàutica va encarregar a la Universitat de Barcelona un estudi exhaustiu sobre l'impacte de la Copa Amèrica a la capital catalana, i es preveu que es publiqui a finals d'any. L'informe quantificarà la repercussió de l'esdeveniment, que ha durat dos mesos. Per la seva banda, l'equip de Grant Dalton ha xifrat en 2,5 milions els visitants que ha portat la Copa, xifra una mica superior als 2,3 dels quals parlava l'Ajuntament, i afegeix que s'ha viscut un increment d'audiències televisives global del 50%. Però Barcelona no vol pagar les xifres que l'equip organitzador demana, especialment després de veure el debat generat a la ciutat, i tot apunta que Dalton estudiarà tornar a València.

stats