40 hores setmanals de paperassa i tràmits repetits: clam de Pimec contra la burocràcia
La patronal denuncia que el termini de resposta de l'administració arriba als 135 dies i supera els límits legals
BarcelonaQue els empresaris protestin per l'excés de burocràcia que regula la seva activitat s'ha convertit en una constant. La patronal de la petita i mitjana empresa Pimec ha volgut posar xifres a aquest malestar i ha demanat aquest divendres públicament una simplificació administrativa que permeti superar la situació actual.
En l'anàlisi que fa Pimec, presentada avui al Col·legi d’Economistes de Catalunya amb el seu president, Antoni Cañete, afloren una sèrie de dades preocupants. Entre les més destacades, el 70% de les empreses enquestades afirmen que han hagut de presentar documents que l'administració ja tenia, és a dir, que han hagut de repetir gestions. Gairebé la meitat de les empreses tenen contractada una gestoria externa, a més de destinar personal propi a la paperassa i la relació amb l'administració. De fet, la majoria d'empreses xifra en 40 les hores setmanals que dedica a aquesta qüestió.
L'estudi, que porta per títol Burocràcia i competitivitat empresarial: Diagnòstic i propostes, aporta una altra dada preocupant: el termini mitjà de l'administració per afrontar els tràmits no recurrents puja a 135 dies, una xifra que supera el termini legal de 90 dies que estableix la Llei General de Subvencions. El termini mitjà de cobrament d'una subvenció és de 166 dies, cinc mesos i mig.
Aquesta radiografia de la burocràcia també entra en l'aspecte normatiu. Segons l'estudi, a Catalunya es generen una mitjana de 905 normes cada any, quan la mitjana estatal queda per sota de les 500. És per això que vuit de cada deu empreses diuen que tenen dificultats per estar al dia de la normativa.
Entre els aspectes que lamenta Pimec, també hi destaca el fet que set de cada deu empreses va necessitar la intervenció de diverses administracions per completar els tràmits perquè no hi ha una coordinació entre administracions prou fluida.
Decàleg de propostes urgents
Antoni Cañete ha assegurat durant l'acte que cal canviar aquestes dinàmiques: “Només amb una administració àgil i eficient podrem construir un entorn que afavoreixi el creixement empresarial i la innovació”. El document que ha presentat la patronal també aporta solucions i fa una crida les administracions a portar-les a terme. Entre les deu recomanacions prioritàries s'hi compta l'aplicació del principi una vegada i prou, que evitaria haver de repetir gestions que ja s'han fet. També reclama l'aplicació d'una vella reivindicació de les empreses que és la Finestreta única Administrativa per "centralitzar els tràmits, simplificar requisits i evitar confusions".
Pimec es mostra partidària d'una "transformació digital completa de l'administració", una formació contínua del personal públic i el foment de la col·laboració publicoprivada, entre altres qüestions.