TRÀNSIT AERI

Els passatgers de vols intercontinentals al Prat pugen un 9,5%

Madrid continua el seu daltabaix, amb un descens del 9,8% del trànsit total a l'octubre

Xavier Alegret
09/11/2013
3 min

Barcelona.L'aeroport de Barcelona continua amb el creixement dels últims mesos, centrat sobretot en els vols internacionals i en els intercontinentals, molts d'aquests de llarg radi. A l'octubre el nombre de passatgers de vols intercontinentals que va passar pel Prat va créixer un 9,5% respecte a l'octubre de l'any passat, segons dades d'Aena, que no va voler proporcionar la xifra concreta de passatgers intercontinentals del Prat. Pel que fa als passatgers de vols internacionals a fora de la UE -és a dir, sumant als intercontinentals els dels països europeus que no formen part de la Unió Europea-, l'alça va ser encara més important, del 10,4%. Aquest increment contrasta amb el descens de l'aeroport de Madrid-Barajas, on els passatgers de vols internacionals van caure un 7,5% a l'octubre, fins als 2,42 milions de passatgers.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'increment de vols amb altres estats i continents del Prat contrasta amb la caiguda del trànsit aeri de Barcelona amb la resta d'aeroports espanyols, que entre el gener i l'octubre ha patit una davallada del 12,1%. En els últims mesos, aquest descens ha pogut ser compensat per l'alça dels vols internacionals, però la xifra total de passatgers des de principi d'any encara és inferior a la dels mateixos deu mesos de l'any passat. A l'octubre van passar pel Prat 3,12 milions de passatgers, un 2,1% més que l'octubre de l'any passat, de manera que l'aeroport barceloní va reduir la pèrdua de passatgers d'aquest 2013 en tres dècimes, i ja és només del 0,5%. En els deu primers mesos de l'any, han passat pel Prat més de 30,5 milions de passatgers.

El conjunt d'aeroports de la xarxa Aena van perdre un 0,7% de passatgers a l'octubre, mentre que la bona climatologia va beneficiar els aeroports del Mediterrani i de les Canàries. Com el de Barcelona, l'aeroport de Girona va guanyar passatgers, un 0,5%; el d'Eivissa, un 10,2%; el de Palma, un 3%; el de València, un 2,9%, i el d'Alacant-Elx, un 11,5%.

Barajas no aixeca el cap

L'aeroport que no aixeca el cap, i que provoca descensos en la xifra de passatgers d'Aena, és Madrid-Barajas. Enguany el principal aeroport de l'Estat fins i tot s'ha vist superat a l'agost pel Prat. Al setembre i a l'octubre, quan els vols de turisme no tenen un pes tan important com a l'agost, Madrid ha recuperat el primer lloc en nombre de passatgers, però la caiguda continua sent molt important. A l'octubre Barajas no va arribar als 3,5 milions de passatgers i va patir un descens del 9,8%. Des de principis d'any el descens encara és més important i se situa per sobre del 13%, amb 33,7 milions de passatgers.

Malgrat l'evidència de les dades, Aena va voler-hi veure només brots verds i va tirar de dades encara més negatives per explicar que la pèrdua de gairebé un 10% dels passatgers era positiva. L'ens gestor dels aeroports va destacar que la caiguda de l'octubre "millora en gairebé dos punts les dades de l'agost i el setembre, i en més de quatre les del juliol". Però encara va anar més enllà i va recordar que "suposa una recuperació de més de 6 punts en relació amb la pitjor xifra de descens de l'últim any, registrada al febrer". A més, va subratllar que és la millor dada de l'últim any, cosa que per a Aena és positiva, però que explica prou bé la crisi que viu Barajas.

Les bones notícies per a l'aeroport madrileny, segons Aena, no s'acaben amb les dades. L'ens va apuntar que "aquesta temporada d'hivern conté dades que també apunten a l'optimisme, ja que les companyies aèries han programat més de 10,6 milions de seients de sortida des de Madrid-Barajas, un 1,1% més".

stats