Llum verda a la llei que ha de simplificar els tràmits burocràtics i a la creació d'eixos comercials público-privats
La Generalitat crea una "autopista administrativa" per agilitzar tràmits de projectes estratègics
BarcelonaEl sector comercial català compta a partir d'avui amb dues noves lleis, la que permet crear àrees especials de promoció econòmica, amb participació público-privada, i la de facilitació econòmica, que serveix per unificar els tràmits administratius entre la Generalitat i les administracions locals a l'hora de crear o gestionar un negoci. El Parlament de Catalunya ha aprovat aquest divendres la nova legislació, que compta amb el suport majoritari de les patronals de comerç de Catalunya.
Les dues noves normes arriben en un moment de dificultat per al comerç en general, un dels sectors que més han patit l'impacte de la pandèmia de covid-19 i de les restriccions per frenar-ne l'expansió. El Govern espera que es converteixin en eines per revitalitzar el comerç i per facilitar la creació de noves empreses.
Les dues lleis són reivindicacions del sector des de fa temps. En el cas de la llei de facilitació econòmica, haurà de servir per ampliar la finestreta única empresarial, que avui ja integra el Govern amb el 97% dels ajuntaments catalans, entre els quals falta el més gran, el de Barcelona. La nova llei obligarà les administracions locals que no ho hagin fet a adoptar el nou sistema integrat.
La idea del Govern quan va impulsar la norma és que els empresaris puguin fer tots els tràmits en un mateix lloc i s'eviti que hagin d'entregar els mateixos documents diverses vegades en diverses administracions públiques. És a dir, per exemple, que si un empresari ha d'entregar una còpia del seu DNI per obtenir un permís municipal i per fer un tràmit per obtenir una subvenció del govern català, no li calgui presentar-lo dues vegades, sinó que en tingui prou pujant-lo un únic cop a un sistema integrat per totes les administracions.
"Fins ara les administracions treballaven amb expedients, ara haurem de treballar amb dades", assegura Cristina Pruñonosa, gerent de l'Oficina de Gestió Empresarial de la Generalitat. La norma vol simplificar els tràmits burocràtics per a totes les companyies, però sobretot per a pimes, microempreses i autònoms.
La llei també preveu crear una "autopista administrativa" per a projectes empresarials estratègics que necessitin una tramitació d'urgència, i simplificarà els tràmits per a tots els negocis, però sobretot per als que facin una activitat econòmica innòcua o de baix risc, que només hauran de presentar una comunicació i un certificat tècnic per començar a operar.
Segons els càlculs del departament d'Empresa, la mesura suposarà un estalvi de 38 milions d'euros anuals per al conjunt d'empreses catalanes, no només el sector del comerç. En total, podran utilitzar aquest nou servei 564.000 empreses de les més de 630.000 en actiu a Catalunya, així com 625.000 dels 697.000 establiments comercials del país.
Ara bé, la finestreta integrarà tràmits (inclosos els pagaments de tributs o multes) de les administracions catalana i locals (ajuntaments i altres ens públics), però no inclourà cap tràmit relacionat amb l'administració de l'Estat, que s'ha negat a integrar-se en aquest sistema. "Ens hauria agradat, però l'Estat no ens ha facilitat fer aquesta interconnexió", diu Pruñonosa.
Per tant, les empreses hauran de continuar fent per separat la resta de tràmits que tinguin relació amb l'Estat, com ara pagaments d'impostos o de cotitzacions a la Seguretat Social.
Àrees de promoció econòmica
L'altra norma permet la creació de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana, anomenades APEU (o BIDs, en anglès), que són eixos comercials o industrials público-privats. Aquesta nova figura público-privada no és gaire habitual a Espanya –només Navarra i València ho han començat a implementar recentment–, però està molt estesa en països com Alemanya, el Regne Unit, Canadà i els Estats Units.
La nova llei permetrà crear aquestes noves àrees en espais limitats geogràficament, com un barri, un municipi o un carrer. La norma preveu que propietaris de comerços i altres negocis –des d'hotels fins a aparcaments– de la zona s'agrupin en una entitat sense ànim de lucre i tutelada per l'ajuntament per gestionar l'àrea des d'un punt de vista comercial i de promoció de l'activitat econòmica. La pertinència i el pagament de quotes a l'APEU per part de les empreses de l'àrea serà obligatòria.
Així, una gestora d'una APEU podria decidir fer campanyes comercials, buscar inquilins nous per ocupar els locals buits i actuar com a interlocutor amb les administracions. En aquest sentit, la normativa aprovada pel Parlament obligarà els gestors de l'APEU a redactar un pla d'actuació consensuat amb el seu ajuntament.
De fet, la naturalesa público-privada inclosa en la llei fa que, per crear una APEU, els comerços de l'àrea afectada n'hagin d'aprovar la fundació per majoria absoluta i, un cop passat aquest tràmit, també calgui el vistiplau del ple municipal.