INFRAESTRUCTURES

Un parent del Prat al Pròxim Orient

25 MILIONS DE PERSONES PODEN ESPERAR UN AVIÓ A LA PISCINA 
 L’aeroport de Hamad, construït majoritàriament sobre terreny guanyat al golf Pèrsic, té capacitat per gestionar  100 avions i 8.700 passatgers cada hora. L’any passat van passar per les seves luxoses instal·lacions, entre les quals hi ha una piscina climatitzada, 25 milions de passatgers. Això és una tercera part dels passatgers de Dubai.
i Albert Llimós
16/02/2015
4 min

DohaSubmergit dins l’aigua, just uns metres per sobre dels atrafegats passatgers que es dirigeixen cap a la porta d’embarcament i després d’unes quantes piscines per desentumir els músculs carregats per set hores d’avió, es pot observar l’espai central i neuràlgic dels 600.000 metres quadrats del nou aeroport internacional de Hamad. A banda i banda, a través d’una enorme vidriera mentre se segueix en remull, es poden observar els avions preparats per volar fins a tots els racons del planeta. És la piscina coberta de 25 metres que hi ha al bell mig de Hamad, un dels molts luxes d’aquesta nova infraestructura, un reflex de la idiosincràsia de Qatar i la gran porta d’accés a Doha.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Hamad és una peça imprescindible per a l’estratègia d’expansió qatariana arreu del planeta. I, com tot en aquest país, està pensat i dissenyat per enlluernar els clients més exigents. En l’horitzó, el 2022, el Mundial de futbol que acollirà Qatar i que ha de culminar la transformació d’una societat amb encara molts punts foscos.

Reflex d’una manera de viure

Al mes de maig Qatar Airways va inaugurar el seu nou hub, un aeroport construït en la seva major part sobre terreny guanyat al golf Pèrsic. Situat a 25 minuts de Doha, Hamad es vol convertir en la gran porta d’accés a Àsia i Oceania per als turistes i professionals europeus, i fer de gran enllaç amb el Vell Continent i Amèrica per a les puixants economies orientals. “Som a quatre hores de distància de més de la meitat de la població del planeta”, li agrada repetir al director executiu de Qatar Airways, Akbar al-Baker, per posar en relleu el privilegiat enclavament estratègic de Doha. Per arribar als 50 milions de passatgers anuals que pot assumir l’aeroport quan estigui a ple rendiment, Hamad aposta per unes instal·lacions àgils, diàfanes i orientades a satisfer sobretot els turistes i professionals que busquen el màxim confort.

Per menys de 30 euros, el passatger que hagi de fer escala a Doha pot gaudir de la privilegiada piscina que hi ha a l’interior de l’aeroport, un cop superat el control de passaports. Pel mateix preu, el client pot accedir a una sala de spa separada per sexes, un gimnàs amb les màquines d’última generació i dues pistes d’esquaix. Si en lloc de treure la tensió del cos a l’aigua o amb la raqueta es prefereix repòs, l’Airport Hotel ofereix més de 100 habitacions per poder descansar sense sortir de les instal·lacions. Pots triar entre estar-hi tres hores -l’estada mínima- o un dia sencer -la màxima-. D’aquesta manera, els passatgers amb llargues escales poden recuperar forces i no haver de pagar per un servei que disfrutaran només unes hores. Això sí, tots els preus per sobre dels 100 euros, i que poden superar els 400 en cas d’optar per la suite executiva.

Preferència als qatarians

A l’altre costat de l’hotel, connectada a través de la piscina, hi ha l’espai vip Al Mourjan, més de 10.000 metres quadrats amb totes les prestacions i serveis possibles -des de sales de conferència a sales de reunions i múltiples opcions de menjar- que poden acollir mil persones a la vegada. Controlant tota aquesta àrea de luxe, hi ha una de les grans icones de Hamad: el gegantí ós groc de bronze de l’artista suís resident a Nova York Urs Fischer. Es tracta d’un gran animal de set metres d’alçada assegut sota un llum, i que presideix el gran hall de l’aeroport. La germana del xeic, Maiassa bint Hamad al-Thani, va ser l’impulsora d’aquesta adquisició, que va costar prop de sis milions d’euros. El diner de Qatar, de moment, no té límits. Per això no és estrany que els ciutadans qatarians (que representen el 10% de la població del país) passin per davant dels estrangers en les cues -mínimes gairebé sempre- que es poden fer en un aeroport amb capacitat per gestionar 100 avions i 8.700 passatgers per hora.

Des d’avui mateix, Doha i Barcelona estrenyen encara més els seus lligams: Qatar Airways ofereix dos vols diaris entre la capital catalana i Hamad. D’aquesta manera, la companyia qatariana s’anticipa a Emirates, que al maig ampliarà la seva oferta de Barcelona a Dubai i també disposarà, com Qatar Airways, de catorze vols setmanals. Tot i això, Dubai continua sent el gran referent del Pròxim Orient. De fet, segons dades de la Comissió Internacional d’Aeroports, Dubai va superar Heathrow durant l’any passat com a principal aeroport del món en trànsit de passatgers. Gairebé 70 milions de persones van passar per Dubai, el triple que per Doha, amb 25 milions de passatgers, tot i l’increment d’un 13% durant l’últim curs.

Per reduir la distància respecte als seus competidors, més enllà del luxe, Hamad estén la seva oferta i ja arriba a més de 140 destins, gràcies sobretot a l’afany de creixement de Qatar Airways. L’aerolínia ha adquirit recentment el 9,99% d’IAG (International Airlines Group), propietària de British Airways, Iberia i Vueling, una manera de buscar sinergies amb companyies consolidades a Europa i que permetin seguir posant en el mapa Hamad.

stats