Els opositors a l’ampliació de l’aeroport celebren el seu 'Esade'
Més de 300 organitzacions catalanes consideren l'ampliació "incompatible" amb els compromisos climàtics
Clam de les organitzacions econòmiques, socials, veïnals i ecologistes en contra de l'ampliació de l'aeroport del Prat proposada per Aena. Més de 300 col·lectius de diferents àmbits han reivindicat aquest dimecres que l'ampliació de la infraestructura seria "insostenible" per les crisis climàtica, energètica, econòmica i de la biodiversitat, en una conferència al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. L'acció es contraposa amb l'acte celebrat a principis de juny a l'escola de negocis Esade, en què 200 entitats econòmiques es van posicionar a favor de la reforma.
L'acte reivindicatiu l'ha organitzat la Plataforma Zeroport i l'han secundat col·lectius de diferents àmbits de la societat civil. Elena Idoato, portaveu de Zeroport, s'ha encarregat d'obrir la conferència conduïda pel periodista Josep Cabanyol. Per a la plataforma, l'ampliació del Prat és un "atemptat inadmissible contra la salut pública i del planeta motivada per l'especulació". Aena planteja invertir 1.700 milions d'euros per construir una nova terminal i ampliar la pista uns 500 metres per augmentar el nombre de vols i convertir l'aeroport de Barcelona en un hub internacional.
Protegir el clima i la biodiversitat
En la conferència hi han intervingut tres ponents procedents de diferents àmbits. L'enginyer de telecomunicacions i divulgador científic Ferran P. Vilar ha defensat que augmentar el trànsit aeri implicaria un increment dels gasos d'efecte hivernacle, fet que va en contra dels Acords de París, que estipulen que cal reduir en un 50% aquestes emissions abans del 2030. "La temperatura mitjana a Catalunya ja ha augmentat entre 1 i 1,5 graus. Ja no som a temps d'aturar el canvi climàtic, però encara el podem alentir", ha afirmat. Vilar també ha posat en relleu com l'ampliació de l'aeroport afectaria la crisi energètica: "L'Agència Internacional de l'Energia defensa que d'aquí al 2025 els combustibles líquids es reduiran un 50%. Com volen duplicar els avions si tindrem la meitat de querosè?"
En segon lloc, Iolanda Fresnillo, sociòloga i investigadora i consultora sobre el deute, ha defensat que el model de l'aeroport "perpetua errors comesos durant les crisis anteriors" i ha demanat un "canvi de paradigma" cap a un model econòmic "més divers, que posi al centre la vida i les desigualtats econòmiques". "Plantegen un model basat en el turisme i la precarietat que comporta, però amb la pandèmia hem vist com és de greu dependre econòmicament del sector", ha afegit.
Finalment, el catedràtic del departament d’ecologia de la Universitat de Barcelona Narcís Prat ha reivindicat la necessitat de protegir la biodiversitat del delta del Llobregat. Per exemple, ha destacat com la Ricarda, la llacuna situada al costat de l'aeroport, forma un circuit amb els conreus i aqüífers del voltant i que qualsevol obra a l'estanc afectaria el circuit. A més, Prat defensa que, depenent de les pluges i la temperatura, la salinitat de la llacuna varia, cosa que la converteix "en un ecosistema insubstituïble".
La representant del Zeroport s'ha encarregat de tancar l'acte defensant que existeix una "llista extensa d'arguments" en contra de l'ampliació. "París, Roma i Marsella ja van decidir que els seus aeroports no s'ampliarien. Barcelona serà la següent", ha assegurat.