Els operadors 'low cost' acceleren la pèrdua del mercat de Movistar
Els operadors mòbils virtuals, amb tarifes més barates que els tradicionals, guanyen 111.580 línies al març. Telefónica accelera la davallada i perd 337.700 línies, un 1,5% del total.
BARCELONA.El mercat de la telefonia mòbil es transforma a passos de gegant. Al març, l'operador líder a Espanya i el de més trajectòria, Movistar, va perdre 337.000 línies i va arrossegar el conjunt del sector a unes pèrdues globals de 162.124, segons l'informe mensual de la Comissió del Mercat de Telecomunicacions (CMT). Les males dades de la companyia contrasten amb l'ascens meteòric dels operadors low cost de nova generació.
Per a Telefónica, aquestes xifres suposen la pèrdua d'un 1,5% del total dels seus clients en un sol mes i una acceleració del ritme de pèrdues respecte als dos primers mesos de l'any, que van acabar amb 210.000 línies menys. Malgrat els lleugers ascensos dels altres operadors tradicionals -Orange i Vodafone, amb pujades del 0,3% i el 0,2%-, els que més van somriure ahir en conèixer aquestes dades van ser els operadors mòbils virtuals (OMV). Aquestes companyies, que no disposen de xarxa pròpia, sinó que la lloguen a alguna de les tres operadores tradicionals, i es caracteritzen per oferir uns preus més baixos, van guanyar 111.580 línies. Tenint en compte la seva posició encara testimonial en el mercat, van tenir un ascens del 3% en només un mes.
L'entrada en el mercat d'aquest tipus d'operador, el 2006, ha provocat "una rebaixa de les tarifes" i un "increment de la competència", segons un informe de la CMT publicat fa unes setmanes. "Els OMV han revolucionat el mercat en només sis anys", destaca un portaveu de l'òrgan regulador de les telecomunicacions. Les noves estratègies de mercats que han introduït han obligat les companyies consolidades a implementar una segmentació tarifària "més senzilla" per al consumidor final, amb la popularització de tarifes planes o semiplanes.
Fi de la subvenció de terminals
"Els clients s'han adonat que estan pagant el doble per obtenir el mateix servei", assegura el conseller delegat de MásMóvil, Meinrad Spenger. MásMóvil és un dels OMV que més creixen, amb ascensos pròxims al 15% trimestral en nombre de línies. Però el que ha estat definitiu per acabar d'impulsar els OMV ha estat la decisió de Vodafone i Movistar de deixar de subvencionar els terminals, perquè consideren que el model de negoci de guanyar clients oferint-los mòbils a zero euros havia esdevingut "insostenible". Aquest canvi de política comercial ha desdibuixat les diferències entre un tipus d'operador i l'altre.
L'ascens dels OMV ja ha dut la CMT a modificar la normativa que obliga els operadors amb xarxa pròpia a llogar una part de l'espai de què disposen a aquests operadors. L'òrgan regulador considera positiu l'impacte que han tingut, creu que el mercat "ja ha marcat quin és el preu d'accés que han de cobrar" i es mostra satisfet amb el nombre total d'OMV, 23 a l'Estat.