Onada d'acomiadaments a les tecnològiques
Empreses del sector s'estrenyen el cinturó davant la frenada de la inversió i s'apressen per ser rendibles
Barcelona"Em sap greu". Amb aquestes paraules, el conseller delegat de Carvana, Ernest Garcia III, s'acomiadava a mitjans de maig d'uns 2.500 treballadors del seu portal de venda de cotxes usats. L'empresari va comunicar amb un correu electrònic intern que el 12% de la plantilla –sobretot personal del departament d'operacions– anava directe al carrer. Els afectats van saber que eren part d'aquesta retallada massiva quan els van convocar a una trucada de Zoom amb una responsable de recursos humans amb l'únic propòsit de fer efectius els seus acomiadaments. "Va ser una falta de respecte tan gran!", explicava a la cadena CBS una de les treballadores a qui aquesta decisió ha deixat sense feina. En els tres trimestres anteriors, Carvana havia tingut problemes per complir les expectatives dels inversors i va defensar la mesura com una solució per recuperar la rendibilitat.
Aquesta història podria ser un cas anecdòtic en què una empresa passa per un moment delicat i decideix reduir despeses per la via dels acomiadaments, però el cert és que les escapçades de personal comencen a ser una tònica habitual per a algunes empreses tecnològiques (de Silicon Valley i d'arreu del món) que en els últims mesos han xocat contra la realitat després d'uns anys de creixement hiperbòlic.
El conseller delegat de la fintech Bolt, Maju Kuruvilla, també ha escrit aquesta setmana el que considerava "un dels missatges més difícils que he hagut d'enviar mai". "No és cap secret que les condicions de mercat de la nostra indústria i el sector tecnològic estan canviant, i contra els reptes macro, hem pres mesures per adaptar el nostre negoci", assegurava el directiu. Aquesta justificació era l'avantsala d'un anunci: uns 250 treballadors acomiadats, una tercera part de la plantilla de la companyia, que ofereix un sistema de compra per internet en un sol clic. La notícia queia com una galleda d'aigua freda perquè feia pocs mesos que els empleats havien sabut que els inversors valoraven l'empresa de San Francisco en 11.000 milions de dòlars, onze vegades el mínim per ser considerat un unicorn. "Avui és un dia dur. Durant les últimes setmanes s'havia fet cada cop més obvi que [aquest moment] s'aproximava, però és igualment difícil d'assimilar-ho", escrivia un dels acomiadats a Blind, una plataforma per deixar comentaris anònims sobre les empreses on has treballat.
Una altra start-up de tecnologia financera, la sueca Klarna, va donar el mateix disgust al 10% de la seva plantilla en un missatge gravat en vídeo del seu conseller delegat, Sebastian Siemiatkowski. "Per molt que ens agradaria que fos el cas, no existim en una bombolla", apuntava. A continuació, el directiu citava la "innecessària guerra a Ucraïna" i un "remarcable increment de la inflació" per explicar que prop de 700 treballadors ja no tenen lloc a l'empresa. La xifra és semblant en el cas de la companyia de cuines fantasma nord-americana Reef, que aquest mes s'ha desfet del 5% de la força de treball, unes 750 persones. Fa només dos anys, aquest negoci aconseguia 1.000 milions de dòlars de finançament de diversos inversors, entre els quals hi havia el gegant del capital risc tecnològic Softbank.
El fenomen dels acomiadaments en empreses digitals ha agafat prou dimensió perquè ja circuli per les xarxes la pàgina Layoffs.fyi, un recompte de totes les retallades que s'han fet al sector des de l'inici de la pandèmia. Hi apareixen 718 start-ups, que ja han fet fora gairebé 125.000 treballadors. Com a part del projecte, el portal també enllaça els contactes de les persones que han perdut el seu lloc de feina i han donat el consentiment per aparèixer a la llista, per tal d'ajudar-les a trobar una alternativa.
Models sense rendibilitat
"Els mercats s'estan ajustant. Aquelles valoracions que fregaven el cel i que alguns negocis basats en el creixement havien assolit en els últims dos anys ara passen per un escrutini considerable i molts inversors estan decidint que no aguanten més", explicava l'analista de la firma AJ Bell Danni Hewson. Després d'un 2021 de rècords, la plataforma d'informació empresarial CB Insights va detectar una frenada a principis d'aquest any. El finançament a nivell global dels primers tres mesos de l'any es va quedar en 143.900 milions de dòlars aconseguits en 8.835 operacions, quasi un 20% menys que el trimestre anterior. Era el primer cop des de l'inici de la pandèmia que no es milloraven les últimes dades.
Les empreses digitals que han optat per estrenye's el cinturó són de sectors diversos, però moltes comparteixen un comú denominador. Fins ara als inversors no els preocupava tant que els seus models de negoci es basessin en invertir molt en créixer sense registrar beneficis. A tall d'exemple, aquesta mateixa setmana els supermercats exprés Gorillas i Getir han anunciat que acomiadaran 300 i 4.500 treballadors, respectivament.