L'OMC dona permís als EUA perquè apliquin aranzels a productes europeus

L'organisme constata que Airbus va rebre subsidis europeus contraproduents per als EUA

Un Airbus enlaira a Toulouse, França aquest setembre
Paula Clemente
02/10/2019
2 min

BarcelonaL'Organització Mundial del Comerç (OMC) ha donat via lliure als Estats Units per sancionar la Unió Europea amb aranzels comercials equivalents a 7.500 milions de dòlars. La intenció és compensar el perjudici per al país nord-americà de certs subsidis europeus a Airbus. Així, l'OMC constata que tant Airbus a Europa com Boeing van rebre milers de milions de dòlars de subvencions que l'organisme considera "il·legals", resolent una disputa activa des del 2004.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'argument que origina la petició dels EUA de revisar la situació és que les ajudes europea a Airbus provocaven pèrdues en les vendes d'altres actors del mercat i feia que altres empreses quedessin desplaçades. Ja el 2011 un procés d'arbitratge de l'OMC va concloure que això era així, i va recomanar a la Unió Europea que es prenguessin mesures per compensar aquests efectes o que es retiressin els subsidis en qüestió. El setembre del 2016 el conflicte seguia obert i l'OMC assegurava que la UE havia "fracassat en el compliment de la recomanació" de l'entitat.

Els EUA miren els avions, el vi i el formatge

Aquest dimecres l'organisme ha anat una mica més enllà, sentenciant que el més just és que els Estats Units imposin aranzels en certs productes que contrarestin les pèrdues del país nord-americà. Segons Reuters, el més probable és que el màxim representant comercial dels Estats Units es traslladi imminentment a Washington per definir una llista preliminar de mercaderies susceptibles de ser carregades amb aranzels addicionals. Fonts consultades per l'agència expliquen que les primeres assenyalades són transaccions comercials relacionades amb els mateixos avions Airbus, però també els helicòpters, i fins i tot el vi i el formatge.

Abans que s'imposi cap aranzel, però, l'organisme d'arbitratge de l'OMC ha d'adoptar formalment l'informe emès, i aquest és un procés que pot allargar-se entre 10 dies i 4 setmanes. Sigui com sigui, el que s'identifica a curt termini és una nova disputa comercial que s'afegeix a la que Washington manté amb Pequín.

De fet, Ryanair va advertir a les dues potències que la indústria de l'aviació no sobreviurà a una llarga guerra tarifària. La mateixa Airbus ha alertat de la situació "d'inseguretat i alteració" que pot provocar aquesta situació, però ha assenyalat que seguirà treballant amb socis, clients i proveïdors nord-americans per abordar les possibles conseqüències dels aranzels, als quals s'ha referit com una "barrera per al lliure comerç".

La UE ja té la seva pròpia llista d'aranzels

Per a Cecilia Malmström, comissària de comerç de la UE, la decisió presa per l'Organització Mundial del Comerç és "curta de mires i contraproductiva". La portaveu europea ha explicat que els Estats Units també han estat assenyalats com a culpables d'haver donat certes subvencions il·legals als fabricants d'avions i que, per tant, "la UE tindrà d'aquí uns mesos el dret d'imposar contramesures contra els EUA". Ja a l'abril, ha afegit, va publicar-se una llista preliminar de productes nord-americans als quals es podria afegir aranzels.

"La mútua imposició de contramesures només provocaria danys a les empreses i ciutadans a banda i banda de l'Atlàntic i perjudicaria el comerç mundial i la indústria de l'aviació en un moment que ja és sensible", assegura Malmström. La proposta, en aquest sentit, és treballar amb Washington per trobar una solució "justa i equilibrada".

stats