INFRAESTRUCTURES

Oferta milionària d’Abertis per quedar-se el total de Túnels de Barcelona i Cadí

La companyia podria oferir més de 100 M€ pel 49,9%

El 2012 la Generalitat va concessionar el túnel del Cadí fins al 2037.
Xavier Grau
18/12/2018
2 min

BarcelonaEls nous propietaris d’Abertis, ACS i Atlantia ja busquen la primera gran operació a Espanya. La companyia de concessions d’autopistes ha presentat una oferta per comprar el 49,9% que encara no té de Túnels de Barcelona i Cadí, la concessionària que explota el principal accés a la Cerdanya, i també els túnels de Vallvidrera, l’accés de peatge que travessa Collserola per unir Barcelona amb el Vallès Occidental.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Abertis, que té el 50,01% de la concessionària, vol comprar el 49,99% que el fons francès Ardian ha posat a la venda. Fonts de la companyia d’autopistes van confirmar ahir que han presentat l’oferta, si bé no van voler donar detalls sobre la xifra, que altres fonts situen per sobre dels 100 milions.

Ardian va decidir posar a la venda la seva participació a Túnel del Cadí perquè el fons a través del qual té aquesta participació està en procés de desinversió. El fons francès va entrar a la concessionària el novembre del 2014.

Les dues concessions, la de Túnel del Cadí i la dels Túnels de Vallvidrera, van ser part de les grans privatitzacions que el govern d’Artur Mas va fer l’any 2012, quan, en plena recessió, l’executiu català necessitava liquiditat per fer front a la crisi i a un context de fortes retallades de la despesa. En un primer moment es va subhastar la concessió, que va quedar deserta. Finalment es va adjudicar a un consorci format pel banc brasiler BTG Pactual -que en tenia el 65% i que també havia participat, a l’inici, en la concessió d’ATLL- i Abertis, que en tenia el 35%.

Privatització de 430 M€

L’adjudicació de la concessionària va aportar a la Generalitat uns ingressos de 430 milions d’euros, dels quals quasi 310 es van ingressar en el moment de l’adjudicació, i la resta, poc més de 120 milions, a cobrar en 19 anys, al vèncer la concessió, que acaba el 2037.

El novembre del 2014 BTG Pactual va vendre el seu 65% al fons Ardian per 145 milions d’euros. Això significa que es valorava la totalitat de la concessió en poc més de 223 milions. I el juliol del 2015 Abertis va comprar un 15,01% de la concessió a Ardian per 34 milions. Això significava valorar la totalitat de la concessió en uns 226 milions, i Abertis aconseguia el control -i la consolidació comptable-, ja que en total tenia el 51,01% de l’empresa.

Ardian, amb aquesta primera venda a Abertis del 2015, ja va fer alguna plusvàlua, a més dels dividends que ha cobrat des del 2014. Si el preu de venda actual fos el mateix que va pagar Abertis pel 15% el 2015, el paquet actual que ara es ven Ardian tindria un valor d’uns 113 milions d’euros.

Créixer a Espanya quan s’acaben concessions

Túnels de Barcelona i Cadí, Concessionària de la Generalitat de Catalunya -el nom complet de l’empresa- va tancar el 2017 amb uns ingressos de 59,7 milions i un benefici de 19,1 milions, segons les dades del Registre Mercantil. Uns beneficis que, si Abertis aconsegueix comprar la participació d’Ardian, aniran directament a Invicat, la societat a través de la qual Abertis té la seva participació a Túnels. L’operació permet a Abertis créixer a Espanya en un moment en què veu com s’aproxima el venciment d’algunes de les seves concessions més importants, com l’AP-7 Sud i l’AP-4 el 2019 i l’AP-7 nord i l’AP-2 el 2021.

stats