Nutrexpa compra les galetes Artiach a Panrico
Nutrexpa es converteix en el líder del subsector de galetes al mercat ibèric amb una quota del 20,6%, després de comprar la marca Artiach a Panrico. Nutrexpa ja va adquirir Cuétara fa quatre anys.
BARCELONA.La concentració empresarial també es produeix en el sector d'alimentació, però a foc lent. Durant els anys de bonança econòmica era més habitual veure com multinacionals compraven empreses familiars. En temps de caiguda de consum tot va molt més just i ara sembla que els papers s'hagin canviat.
Panrico, fundada pels Costafreda, ja fa temps que és una participada del fons internacional Oaktree. El fabricant deDonuts, Bollycao, Donettes i La Bella Easo ha elaborat una estratègia que passa per concentrar-se precisament en els segments de brioxeria i pa, en els quals té més incidència en el mercat. Per això va posar a la venda fa més de cinc mesos la marca Artiach, un procés en el qual han participat més de 10 grups, segons va explicar ahir l'empresa.
Un d'aquests candidats, Nutrexpa, propietat de les famílies Ferrero i Ventura, n'ha estat el guanyador i s'ha quedat la filial Artiach, mentre que el grup Lotus s'ha endut la marca Dinosaurus en l'àmbit internacional excepte a Espanya, Portugal, el Marroc, Algèria i Mèxic. Lotus és una multinacional belga i també disposa de plantes a Holanda, França i Suècia, amb unes vendes de 275,6 milions i 1.200 empleats. Nutrexpa afegirà Artiach a la gamma de les galetes Cuétara, que va comprar fa quatre anys a SOS per 215 milions d'euros.
Amb les dues marques, l'empresa -que també controla Cola Cao, Nocilla, La Piara, Paladín i Granja San Francisco- aconsegueix el liderat per volum en el sector de galetes, amb una quota del 20,6% (i és el segon en termes de valor, amb un total del 23,5% del mercat). A Portugal arribarà a la segona posició de la llista del subsector de galetes, amb una quota del 10%.
Un total de 24.000 tones
D'aquesta manera, Nutrexpa fa el contrari que Panrico i diversifica la seva activitat. Artiach té una plantilla de 256 treballadors i gestiona altres marques, com Marbú Dorada, Chiquilín, Artinata, Filipinos i Princesa. Factura 67 milions a l'any i l'any passat va produir 24.000 tones de galetes.
En l'acord s'inclou el traspàs de la fàbrica a Orozko, a Biscaia. La companyia compradora afegirà aquest centre de producció a les altres tres plantes de Cuétara, ubicades a Villarejo de Salvanes (Madrid), Reinosa (Santander) i Pombal (Portugal).
Amb l'operació d'Artiach, Nutrexpa tindrà presència industrial en sis comunitats autònomes (Madrid, Catalunya, Castella i Lleó, Cantàbria, Navarra i el País Basc), amb un total de nou fàbriques. El nivell de vendes de tot el grup va arribar als 475 milions el 2011. El marge d'explotació es va reduir un 12%, fins als 34,5 milions, com a conseqüència de no haver traslladat íntegrament el fort augment de costos de les primeres matèries als clients.
Nutrexpa s'ha internacionalitzat, amb presència a la Xina, Xile i Portugal. La plantilla total és de 1.650 persones, sense comptar les més de 200 que incorporarà d'Artiach.