El futur de l'aeroport del Prat
Economia15/07/2021

Nostàlgia del 2006

Collboni i Lucena defensen al Círculo Ecuestre l'ampliació del Prat i lamenten la falta de consens a Catalunya

BarcelonaL'ampliació del Prat. L'AVE a l'aeroport. Els Jocs Olímpics d'Hivern. La línia 9 del metro. El model turístic. No, el lector no ha retrocedit quinze anys en el temps, quan Espanya encara anava bé. Es tracta d'alguns dels temes que es van debatre al col·loqui organitzat aquest dijous pel Círculo Ecuestre sobre la nova ampliació del Prat, amb només dos ponents: el tinent d'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i el president d'Aena, Maurici Lucena. L'acte formava part del cicle "Agendes creuades Barcelona-Madrid" i, com es podia esperar entre dos dirigents del PSC, no hi va haver grans desavinences. Al cap i a la fi, el mateix vicepresident del Círculo, l'exregidor del PP Enrique Lacalle, va comentar al principi que a la trobada hi havia "bons amics", entre els quals l'expresident José Montilla.

Inscriu-te a la newsletter Jubilats, joves i pobresaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Lucena ha defensat la proposta d'Aena d'ampliar l'aeroport i el seu –en paraules seves– "vell amic" Collboni hi va estar d'acord, tot i que el seu partit està en minoria en un Ajuntament on els comuns veuen amb recel que es toqui justament la zona de la Ricarda, una àrea protegida per la xarxa europea Natura 2000. També la nova consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, hi ha posat objeccions. El tinent d'alcalde va admetre que calia mirar amb comprensió les queixes ecologistes, però alhora va lamentar la falta de suport de la Generalitat.

Cargando
No hay anuncios

Lucena va assegurar que sense l'ampliació els bitllets des del Prat s'encariran i no entén com pot ser que no hi hagi quòrum entre administracions quan "arriba una empresa com Aena" amb "una inversió de 1.700 milions", cosa que no ha passat a Madrid amb l'ampliació de Barajas, on el PP i el PSOE han coincidit en tot. Catalunya fa anys que té "tendència a entotsolar-se", ha lamentat el president d'Aena, i Collboni ha afegit que hem estat "paralitzats per la situació política". Cap dels dos ha pronunciat les paraules independentisme o Procés, com Lucena tampoc ha esmentat les advertències de sanció de la Comissió Europea a Espanya per l'impacte ambiental del Prat i altres infraestructures sobre el delta del Llobregat.

Cargando
No hay anuncios

La paraula que sí que ha sortit repetidament és hub, un concepte que tot l'establishment econòmic barceloní reclama per al Prat des de fa dècades i que ara, segons Lucena, es pot fer realitat gràcies a l'ampliació i "sense ni un sol euro dels pressupostos públics". Aena cotitza a l'Íbex-35 però l'Estat encara n'és l'accionista majoritari.

Collboni ha defensat que cal fer més gran l'aeroport perquè Barcelona "continuï sent una ciutat oberta i pròspera", i ha celebrat que s'hagi obert una "via de normalització institucional" que permetrà "generar consensos" i centrar el debat polític en projectes com la línia 9 del metro, el pas de l'AVE per l'aeroport i els Jocs Olímpics d'Hivern a Barcelona, una proposta –ha recordat– de l'alcalde socialista Jordi Hereu. Però, segons el seu parer, la més "fonamental" avui és ampliar el Prat.

Cargando
No hay anuncios

"Si el president Montilla fos president avui respondria amb un sí estentori" a la proposta d'Aena, ha dit Lucena, recordant la seva etapa com a assessor de l'expresident. Montilla seguia amb interès l'acte entre el públic, mentre a Sant Jaume un independentista ocupa el seu antic despatx.