Barcelona tindrà vol directe amb Silicon Valley per primera vegada
L'aerolínia de baix cost Norwegian volarà de Barcelona a San Francisco, Los Angeles, Miami i Nova York a partir de l'estiu, i obrirà base a l'aeroport del Prat
El Prat de LlobregatL'estiu que ara acaba haurà estat l'últim en què caldrà fer escala a aeroports com els de Heathrow o Amsterdam per arribar a la Costa Oest dels Estats Units des de Barcelona. L'aerolínia escandinava de baix cost Norwegian Airlines ha complert la seva promesa i ha anunciat l'obertura de quatre noves rutes amb els Estats Units, dues de les quals a la Costa Oest, a partir del 5 de juny de l'any que ve. De fet, l'aerolínia noruega ha superat les expectatives generades ara fa un any en anunciar no només quatre rutes sinó la instal·lació d'una base de llarg radi des de l'aeroport de Barcelona que començarà per oferir vols a Los Angeles, San Francisco, Nova York i Miami. Però els plans són anar a més. El conseller delegat, Bjorn Kjos, ha explicat a l'ARA que aquesta base serà la plataforma per oferir altres connexions directes de llarg abast, com ara el Carib, l'Amèrica Llatina o l'Àsia.
Norwegian ha omplert de representants institucionals la sala d'actes Catalunya de la terminal 2 de l'aeroport del Prat per anunciar quatre vols directes a Los Angeles, San Francisco (Oakland), Nova York (Newark) i Miami (Fort Lauderdale). Una presentació que s'ha convertit en institucional perquè marca un abans i un després en la trajectòria de l'aeroport del Prat. Aquest anunci suposa un pas més en la superació d'una de les assignatures pendents de la infraestructura catalana: les connexions intercontinental amb vols de llarg abast. Des que l'any 1993 Iberia va endur-se a Madrid els vols directes a Nova York, Moscou i Tòquio, l'oferta de vols directes de llarg radi des de l'aeròdrom barceloní havia quedat reduïda a una petita oferta a diverses ciutats de la Costa Est (com Nova York, Filadèlfia, Atlanta o Montreal), però no havia aconseguit cap connexió directa a l'altra costa dels EUA i, encara ara, no arriba directament a la Xina ni el Japó.
"Aquest anunci és un pas més per aconseguir que l'aeroport sigui un 'hub' intercontinental", ha dit durant la presentació el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que ha insistit que si el Prat és l'aeroport més rendible d'Espanya no és "perquè el subvencionem", sinó perquè "hi ha potencial". A la presentació també s'ha felicitat de la notícia el tinent d'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que ha relacionat directament la major connectivitat de l'aeroport català amb l'establiment d'empreses a la ciutat i la seva àrea metropolitana.
Concretament, Norwegian oferirà 325.000 places intercontinentals l'any que ve, 170.000 de les quals van a Califòrnia. De fet, com ha destacat el conseller delegat de la companyia, la ruta de San Francisco serà l'única directa entre la ciutat nord-americana i qualsevol altre aeroport espanyol.
Les quatre rutes operaran durant tot l'any i tindran entre dues i quatre freqüències setmanals, amb tarifes que parteixen dels 199 euros per trajecte. Per començar a fer front a aquesta oferta, Norwegian compta amb dos Boeing 787-8, que tindran base permanent al Prat, un des del 5 de juny del 2017 i l'altre des del 22 d'agost, quan començarà a oferir-se la ruta fins a Miami. Segons ha aclarit la companyia, aquesta aposta suposarà duplicar el nombre de treballadors que ja té al Prat. Ara compta amb 5 avions, 175 pilots i personal de cabina i més de 150 persones entre serveis de terra i oficina. D'aquí a l'agost vinent, la plantilla ascendirà a 600 persones, perquè cada avió suposa 85 treballadors més.
Una demanda desatesa
"Volíem oferir abans aquestes connexions, però encara no teníem a punt els avions", explica a l'ARA Bjorn Kjos. El conseller delegat de Norwegian va afirmar que Barcelona és una destinació amb molt potencial, sobretot gràcies al turisme, i que per això Norwegian creix a un ritme del 41% cada any a la capital catalana, que suposa més d'un 20% de tot el negoci de l'aerolínia a l'Estat.
L'aerolínia escandinava omple ara un forat de demanda creixent des de Barcelona. L'any passat 145.000 passatgers van volar fins a la Costa Oest des de la capital catalana malgrat haver de fer escala. Una xifra que l'aerolínia podrà absorbir i, fins i tot, incrementar, ja que oferirà 170.000 places l'any entre San Francisco i Los Angeles.
LES CLAUS
Per què Norwegian i no una altra companyia?
En la majoria d'aeroports 'hub', hi ha una aerolínia (tradicionalment de bandera, com British a Anglaterra o Air France a França) que hi té la base principal, des de la qual vola per tot el món. A Barcelona, Iberia va ser l'única que podia fer-ho, però va centrar tota la seva operativa de llarg abast a Madrid. Norwegian, en canvi, és una companyia de baix cost amb un sistema de bases múltiples que li permet oferir diverses destinacions de llarg abast des de llocs com Estocolm, Londres o Barcelona.
Com pot oferir vols de llarg radi, una companyia de baix cost?
Segons assegura un portaveu de Norwegian, l'usuari final no notarà la diferència entre els serveis d'una companyia convencional i el seu servei. La diferència entre una companyia tradicional i una 'low cost' és l'estructura de costos i el nivell d'ocupació. Si la demanda està garantida i la despesa en combustible es manté a mínims (en part perquè els avions són nous), Norwegian pot continuar oferint el seu servei fins i tot en vols de llarg abast. Ara bé, no són vols als EUA a 15 euros, com algun cop ha promès Ryanair. Els preus de sortida per trajecte són de 200 euros.
Quina presència té ara Norwegian al Prat?
L'aerolínia va començar a volar al Prat el 2008 i va instal·lar-hi la base de curt radi el 2014 i també la base d'operacions per al sud d'Europa. Actualment ofereix 22 destinacions de curt abast. Els dels EUA són els primers vols de llarg radi que oferirà des de Barcelona. Des d'altres ciutats europees també vola al Pròxim Orient, Tailàndia o el Carib.