Només dues empreses catalanes entre les mil que més gasten en innovació
Són les farmacèutiques Grifols (posició 458) i Almirall (725)
El grup Volkswagen ha invertit cinc vegades més en R+D que les vuit empreses líders en recerca a Espanya conjuntament. Aquesta és una de les conclusions que es desprenen de l’últim informe sobre innovació global de la consultora PwC. Les empreses catalanes i espanyoles no surten en gaire bon lloc. De les 1.000 empreses que més esforços dediquen a R+D arreu del món, només n’hi ha sis d’espanyoles i dues de catalanes i, totes vuit són multinacionals. La primera de les espanyoles és Telefónica, que queda en la posició número 94 del rànquing. De tota la resta, cap més figura entre les primeres 200 de la classificació. Les dues multinacionals catalanes que figuren a la llista són les farmacèutiques Grifols (posició 458) i Almirall (725). En total, aquestes vuit empreses de l’estat espanyol van invertir 3.300 milions de dòlars en R+D l’any 2015 (uns 3.100 milions d’euros), mentre que Volkswagen per si sol hi va invertir 15.300 milions de dòlars.
Així doncs, aquest volum d’inversió i la poca presència de les empreses espanyoles al rànquing deixen l’Estat molt lluny de les principals economies europees. Mentre que Espanya només té vuit companyies en el rànquing elaborat per la consultora PwC, Alemanya hi té 46 empreses, França 44 i el Regne Unit 39. Entre aquests tres països agrupen un volum d’inversió a les seves empreses més innovadores superior als 25.000 milions de dòlars. La resta d’empreses espanyoles que figuren al rànquing són del sector energètic i tecnològic: Amadeus, Indra, Acciona, Iberdrola i Repsol.
L’Àsia lidera el rànquing
Tot i que les més innovadores del món continuen sent empreses europees i nord-americanes, l’informe de PwC constata un canvi significatiu de tendència aquest any. Es tracta de la zona geogràfica on s’aplica la despesa en R+D, que per primera vegada és l’Àsia, amb un 38% del total i amb la Xina i l’Índia al capdavant. L’any passat Europa va ser el principal receptor d’aquesta despesa, però el 2015 aquest percentatge ha baixat fins a un 28%.
Per empreses, després de Volkswagen les que més van invertir en innovació van ser Samgsung, Intel, Microsoft, Roche, Google, Amazon, Toyota, Novartis i Johnson & Johnson.