Nissan perd 242 milions a Espanya per l'ERO a les plantes de Barcelona
La facturació baixa només un 1%, però els impactes extraordinaris porten l'empresa a pèrdues
BarcelonaNissan Espanya va entrar en pèrdues en el seu últim exercici fiscal, amb uns resultats negatius de 242 milions d'euros, enfront dels 35 milions de guanys de l'exercici anterior, segons els comptes depositats en el Registre Mercantil que avui avança el diari econòmic Expansión. La causa de les pèrdues són bàsicament impactes extraordinaris. La principal, les dotacions per l'expedient de regulació d'ocupació de les plantes de Barcelona.
Nissan a Espanya no registrava pèrdues des de l'any 2015, quan va tancar amb unes pèrdues de 3,2 milions d'euros. El 2016 va guanyar 37,4 milions i el 2017 va registrar un benefici de 30,9 milions que el 2018 va augmentar fins als 35 milions, per tornar als números vermells el 2019.
La companyia, que va tancar l'últim exercici fiscal a 31 de març, va facturar 3.243 milions d'euros, només un 1% menys que l'any anterior. Però l'empresa va apuntar als seus comptes una dotació extraordinària de 150 milions d'euros per pagar les baixes de 600 treballadors de les plantes de Barcelona. Aquest pla d'acomiadaments, amb prejubilacions i baixes incentivades, ja s'està executant –aproximadament ja s'ha complert la meitat, segons fonts de l'empresa–, després de l'acord al qual van arribar al mes de maig la direcció amb els sindicats.
A més d'aquests aprovisionaments extraordinaris pels acomiadaments, Nissan també va fer una dotació extraordinària de 100 milions d'euros en previsió de les reparacions que haurà de fer en el xassís del model Navara comercialitzat a les illes Britàniques i a Escandinàvia. Aquest model, fabricat a Barcelona –és el pickup que la marca fa per a Nissan, Renault i Mercedes– presenta un problema de corrosió en els països molts freds.
L'últim impacte en els comptes de la companyia és comptable. L'empresa ha rebaixat la previsió de beneficis per als pròxims deu anys i, en conseqüència, els crèdits fiscals que es podran aplicar. En concret, en els comptes de l'últim exercici fiscal aquest concepte té un impacte de 51 milions d'euros.
Segons els comptes anuals, la companyia va reduir un 10% les unitats fabricades a Espanya, fins a les 88.734, especialment per l'impacte de la planta de la Zona Franca, ja que a Àvila la producció va augmentar un 35% pel camió Cabstar, mentre que a Barcelona hi va haver un descens del 15%.
De Barcelona van sortir 75.665 unitats de la pickup i la furgoneta elèctrica eNV200, però la millora d'aquesta producció no va cobrir el forat que van deixar al cessar la producció del model Pulsar i la NV200 (la furgoneta amb motor de combustió). La companyia va invertir l'any passat 86,6 milions d'euros a Espanya i va matricular 68.304 vehicles, un 7% menys que l'any anterior.
Inici de la planta de pintura
D'altra banda, la companyia, que de moment no té cap nou model assignat per fabricar a Barcelona, ha iniciat a la Zona Franca els treballs previs per començar a construir la nova planta de pintura, que comportarà una inversió de 70 milions d'euros i que ha de substituir les dues actuals, que per la tecnologia que utilitzen ja no podran treballar a partir de l'any 2023.