Nissan podria vendre’s les fàbriques catalanes

La incertesa torna a la plantilla, malgrat que la direcció i el Govern intenten calmar la situació

Vista de la cadena de muntatge de la planta de la Zona Franca, on es fabrica la furgoneta elèctrica eNV200.
Xavier Grau
25/10/2019
3 min

BarcelonaLa incertesa sobre el futur va tornar ahir a les plantes de Nissan de la Zona Franca i Montcada, després de llevar-se amb una informació de l’agència Bloomberg que assegurava que la multinacional nipona està estudiant vendre les seves fàbriques europees. Les alarmes han tornat a saltar entre els sindicats de la companyia, malgrat que la direcció i el Govern van intentar calmar la situació. Segons Bloomberg, el motiu d’aquesta decisió seria el canvi de la indústria cap al cotxe elèctric i el descens de les vendes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons aquesta informació, Nissan està buscant compradors per a les plantes de producció d’automòbils i podria vendre’s una de les fàbriques, o totes dues, tot i que matisa que encara no s’ha pres cap decisió sobre l’operació. A més, l’article destaca que hi hauria fabricants de cotxes xinesos interessats en quedar-se amb aquestes instal·lacions.

Fonts de la direcció de Nissan a Espanya van dir a l’ARA que “no hi ha plans en aquest moment per vendre les plantes d’Europa”. A la província de Barcelona Nissan té la planta principal de fabricació a la Zona Franca, i un altra planta a Montcada, a més de les instal·lacions logístiques del Prat i del port de Barcelona. A més, té una planta -en ple procés de recoinversió- a Àvila. I a la resta d’Europa produeix a Sutherland, al Regne Unit, i a Sant Petersburg, a Rússia.

La consellera d’Empresa, Àngels Chacón, que té previst viatjar al Japó el mes que ve per rebre informació de primera mà sobre el futur de Nissan a Catalunya, va qualificar d’“especulacions” les informacions sobre la possible venda de les plantes i va indicar que ha parlat amb la direcció general de l’empresa, que ha negat aquesta possibilitat. Chacón va recordar que Nissan té previst fer una inversió de 70 milions d’euros en una nova planta de pintura a la Zona Franca -que comptarà amb ajudes de la Generalitat- que ha d’obrir el 2022. Aquesta inversió és la prova que es vol mantenir la fàbrica, va indicar Chacón.

“El meu missatge als treballadors de Nissan és que nosaltres posarem el 200% perquè cap planta de Nissan o qualsevol altra empresa se’n vagi d’aquí, de Catalunya”, va reblar la consellera des de Lleida, on va visitar diverses empreses.

El portaveu del sindicat Sigen-USOC, majoritari al comitè d’empresa, Enrique Saludas, va explicar a Catalunya Ràdio que esperaven “més contundència” de la direcció de l’empresa a l’hora de negar la informació. “No diuen amb fermesa que no tanquen”, va indicar el representant sindical, que va afegir: “És una declaració una mica ambigua que ho deixa tot obert”.

La planta principal de Nissan a Europa és la del Regne Unit, amb una capacitat de producció de mig milió de vehicles i on treballen més de 7.000 persones. En aquesta planta es fabriquen els models Juke, Qashqai i Leaf. A la planta russa la producció és pràcticament tota per al mercat local.

A la Zona Franca, Nissan fabrica la furgoneta elèctrica eNV200 i la pickup que es comercialitza sota les marques Nissan, Mercedes i Renault, després d’un exercici en què va cessar la fabricació de la NV200 amb motor de combustió i el model Pulsar. De moment, la planta catalana no té adjudicat cap nou model i la seva producció se situa molt per sota de la capacitat real. Segons fonts de l’empresa, de les 200.000 unitats de capacitat que té la planta, ara s’estan produint unes 57.000 unitats, és a dir, es treballa a menys del 30% de la capacitat.

Acomiadaments

Les plantes de Nissan a la Zona Franca i Montcada han viscut un últim any molt convuls. A l’abril, coincidint amb l’inici de l’exercici fiscal de la companyia japonesa, la direcció va anunciar un expedient de regulació d’ocupació (ERO) que es va pactar al maig amb la sortida de prop de 600 treballadors, entre prejubilacions i baixes incentivades. A més, el grup japonès vol fer fora 10.000 empleats a tot el món, el doble del previst a principis d’any.

A Barcelona, segons fonts de l’empresa, ja s’han produït fins ara aproximadament la meitat de les baixes previstes amb incentius i prejubilacions per a aquest any. Unes 300 persones, van dir aquestes fonts, ja han marxat de l’empresa. Però les notícies sobre el possible tancament de la planta fan pensar als sindicats que hi podria haver més ajustos, segons va explicar Enrique Saludas.

stats