Crònica

Ningú contamina

Representants de les principals infraestructures de Barcelona discuteixen sobre el futur de la mobilitat a la capital catalana

L'acte organitzat per Barcelona Tribuna.
2 min

Barcelona"Només volia examinar algunes de les opcions del govern per a les polítiques de transport amb una discussió entre amics". Això diu el polític protagonista de la sèrie Sí, ministre, de la BBC, als tres funcionaris encarregats de gestionar les carreteres, els aeroports i els trens, segons després que aquests l'amenacin amb aturades, protestes i vagues si l'executiu no dona prioritat als seus respectius departaments. En l'escena, la reunió comença sense diàleg i acaba sense acord.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest dimarts Barcelona Tribuna ha organitzat un acte per discutir el futur de la mobilitat a Barcelona. L'expresident d'Abertis i president de Saba, Salvador Alemany, a qui es va presentar com "una autoritat" dels transport rodat, va ser el primer a intervenir fent ús d'aquesta autoritat: "Ho sento, però quatre minuts més me'ls prendré", ha dit quan se li acabava el torn de paraula, abans de superar-lo gairebé per un quart d'hora. Alemany ha recordat com el Pla Cerdà ja va tenir en compte els cotxes i ha criticat l'Ajuntament de Barcelona per la seva gestió de la mobilitat: "Compte amb l'atac a l'automòbil", ha alertat.

"L'enemic no és el cotxe, és la contaminació, i la contaminació deriva de la congestió", ha reblat. Segons Alemany, en vies amb circulació fluida, els nivells de contaminació són més baixos que en vies congestionades. Per tant, ha dit, cal que el consistori faciliti la circulació i, en l'àmbit català, posar fi a "la situació absurda" que suposa que hagi arribat "la fi dels peatges" sense un model nou basat en "qui contamina paga".

La presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, ha explicat els plans per fer-lo més sostenible amb una ampliació cap a la zona del delta del Llobregat, i ha assegurat que està revisant el model de creuers perquè la seva presència no sigui "tan invasiva" amb els veïns. Per la seva banda, el president de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Ricard Font, ha opinat que el problema no és la mobilitat dins de Barcelona, sinó per entrar a la capital, la qual cosa requereix ampliar el volum de FGC i Rodalies en un 40%.

Ampliació "urgent" del Prat

Ha tancat la trobada Maurici Lucena, president d'Aena, que ha recordat que l'aeroport del Prat necessita una ampliació "urgentment". "L'hora és greu per a Catalunya" per decidir "abans de l'estiu si volem que Barcelona sigui un hub internacional", ha dit el president de l'empresa estatal que gestiona el Prat des del 1991. Lucena s'ha queixat de la falta de consens: "Em resulta impactant que quan arriba Aena i diu «aquí està l'oportunitat i 1.700 milions d'euros», es discuteix tant internament".

A parer seu, l'ampliació no comporta riscos mediambientals, perquè es multiplicaria la zona protegida del delta del Llobregat i perquè els avions contaminen poc. "El novembre del 2020, quan l'aeroport tenia un tràfic mínim, la contaminació a l'àrea de Barcelona era més alta que el març del 2019", ha recordat.

Després de les exposicions, no hi ha hagut temps per al diàleg entre els ponents.

stats