Neix la cervesera més gran del món

El nou colós acapara un terç del mercat mundial amb presència als cinc continents

Cervesera
Júlia Manresa
14/10/2015
3 min

BarcelonaÉs una de les cinc operacions corporatives més grans de la història i suposarà que una de cada tres cerveses consumides al món la fabricarà el mateix grup. Després de quatre nos consecutius, la cervesera britànica SABMiller, que comercialitza marques com Peroni i Pilsner Urquell, ha acceptat l’oferta de la seva rival belga, AB InBev, que està disposada a pagar 68.000 milions de lliures esterlines (93.000 milions d’euros) per fusionar aquests dos grups i constituir el gegant cerveser més gran del món, que agruparà la meitat dels beneficis de tot el sector.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

SABMiller ha estirat fins al màxim l’interès del seu competidor belga, fins que aquest últim, propietari de marques com Budweiser, Stella Artois i Corona, ha elevat la seva oferta fins a les 44 lliures per acció (uns 58,7 euros), una xifra que suposa un 50% més del preu que marcaven els títols de la cervesera britànica el 14 de setembre, el dia abans que es comencés a especular sobre l’oferta d’AB InBev.

La primera oferta del grup belga era per adquirir les accions de Peroni per 38 lliures per acció, uns 51 euros. La setmana passada InBev ja ho va elevar fins als 57,03 euros per acció, una oferta força atractiva, perquè suposava una prima del 44% sobre el valor de les accions de SABMiller el dia 14 de setembre. Tot i això, el preacord anunciat aquest dimarts encara millora més el preu de l’operació, una de les més elevades de la història.

Però la proposta també preveu una alternativa: el pagament parcial en accions d’aproximadament el 41% dels títols de SABMiller. Aquesta oferta va especialment empaquetada per fer contents els principals accionistes del grup britànic, el fabricant de cigarrets Altria i Bevco, l’empresa de la família colombiana Santo Domingo, que tenen un 40,5% de la multinacional amb seu a Londres. Si s’acceptés aquesta alternativa amb descompte i la resta d’accionistes accedissin a ser pagats en efectiu, l’oferta estaria valorada al voltant d’uns 69.000 milions de lliures a preu actual (uns 92.100 milions d’euros). A més, les dues parts han acordat que AB InBev pagaria una clàusula de recessió de 3.000 milions a SABMiller en cas que l’operació fracassi per temes regulatoris i de competència o perquè no trobi el suport dels accionistes.

El gegant mundial de la cervesa

Aquestes dues cerveseres són les primeres en el rànquing mundial, per davant de Diageo i de Heineken. De fet, AB InBev val actualment uns 157.700 milions de dòlars en capitalització borsària, mentre que SABMiller està valorada en uns 79.440 milions. Així doncs, el grup resultant tindria un valor superior als 240.000 milions de dòlars (uns 210.000 milions d’euros), més dels 235.000 milions de dòlars que es calcula que actualment val Facebook. A més, el nou grup acumularia un 30% de la quota de mercat mundial i facturaria uns 55.000 milions d’euros a l’any.

AB InBev té com a principal accionista el fons brasiler 3G Capital i comercialitza més de 200 marques, presents en més de 25 països. Si es fusiona amb SABMiller, a més, controlarà el 70% del mercat cerveser dels Estats Units. De fet, el que AB InBev busca amb aquesta operació és una porta d’entrada al mercat llatinoamericà i africà i dels països emergents.

Problemes de competència

La combinació d’aquests dos gegants els situaria a dalt de tot del rànquing de les empreses d’alimentació, cosa que posa aquesta operació al focus dels reguladors internacionals, que probablement posarien condicions a la fusió, com ara l’alliberació d’actius sobrants. En aquest cas, els seus competidors més directes, com ara Heineken i Carlsberg, que encara són empreses en mans familiars, es perfilen com les principals interessades a adquirir aquests actius.

De fet, ahir la premsa nord-americana també va donar a conèixer que el departament de Justícia nord-americà investiga InBev per presumptament limitar la competència al mercat de la cervesa a través de la compra de distribuïdors per dificultar que marques artesanals portin els seus productes a les botigues. En el mercat dels Estats Units, molts estats exigeixen a les cerveseres que venguin els seus productes a través de distribuïdors, però les artesanals denuncien que AB InBev pressiona alguns d’aquests distribuïdors independents perquè només reparteixin els seus productes.

stats