Economia15/10/2015

Plouen les multes a Telefónica: 47 milions d'euros en poc més d'un any

Des del novembre de l'any passat, l'operadora acumula quatre grans sancions de Competència per diferents parcel·les del seu negoci

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

BarcelonaA Telefónica se li acumulen les factures per pagar a l'autoritat de la Competència. Aquest dijous l'organisme presidit per José María Marín Quemada ha anunciat una altra sanció contra l'operadora de telefonia, aquesta vegada per perjudicar els seus competidors i incomplir resolucions sobre el lloguer majorista de les seves línies. Aquesta és la tercera gran multa que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) imposa a l’operadora presidida per César Alierta en el que portem d’any i la quarta en 13 mesos. En aquest període, les sancions a Telefónica ja sumen 47 milions d’euros.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquest cop, la sanció de cinc milions d'euros anunciada aquest dijous ve donada per l'incompliment sistemàtic des de l'any 2010 de les bases pel lloguer majorista de les línies dels seus terminals a la resta d'operadores, anomenada ORLA, que són les sigles d'Oferta de Referència de Línies de Lloguer, en castellà. Segons Competència, Telefónica aplicava sobrecostos en situacions no regulades i aplicava clàusules de permanència o superava els terminis de comunicació i entrega en ofertes. Tal com aclareix la CNMC, aquestes pràctiques haurien afectat reiteradament la resta d'operadores que competeixen directament amb Telefónica com Vodafone, Jazztel o BT i els seus clients empresarials.

Cargando
No hay anuncios

Les multes de Competència a Telefónica

Només des del novembre de l'any passat aquesta operadora de telefonia acumula 47 milions en sancions de competència i en sectors diferents del seu negoci.

Cargando
No hay anuncios
  • 26 milions a Telefónica Móviles: El novembre del 2014 Competència va sancionar amb 25,78 milions d'euros Telefónica Móviles pels compromisos de permanència que incloïa en els seus contractes per a Pimes. El regulador va considerar que limitaven en excés la capacitat dels clients per canviar de proveïdor si ho consideraven oportú.
  • 6 milions per pactar amb Yoigo: Aquest juliol la CNMC va sancionar Telefónica i Yoigo amb sis milions i 300.000 euros, respectivament, per aliar-se i possibilitar que Yoigo revengués la seva xarxa de 4G a la companyia de César Alierta.
  • 10 milions per la compra de Canal+: El mateix dia que es comunicava la multa per l'aliança amb Yoigo, la CNMC aprovava la compra de Canal+ per part de l'antic monopoli estatal. Tot i això, l'organisme presidit per Martín Quemada va multar l'operadora amb 10 milions, i DTS (la distribuïdora de Canal+) amb 5,5 milions, perquè va considerar que DTS va afavorir l'operadora sobre la resta en l'adquisició de paquets per al futbol.
  • 5 milions pel lloguer majorista de línies: És l'última sanció de Competència anunciada aquest dijous, en aquest cas, per incomplir les resolucions sobre el lloguer de les línies de banda ampla a la resta d'operadores en servei majorista.

A més, aquest juliol la CNMC també va obrir un expedient a la companyia per no gestionar correctament les avaries. Competència afirmava en el seu comunicat que hi ha mostres de degradació en la xarxa de coure de la companyia, que a més, excedeix el termini de 15 hores per acabar les reparacions, mentre culpa la resta d'operadores per tal "d'emmascarar el manteniment deficient de les instal·lacions". Competència va obrir aquest expedient després que Orange i Vodafone denunciessin l'empresa per no tramitar peticions a temps. A banda, aquest agost la companyia d'Alierta també va ser sancionada amb 30.000 euros per traslladar tres centrals sense comunicar-ho als mateixos operadors majoristes.

Cargando
No hay anuncios

Però Telefónica també té problemes amb les autoritats de Competència a altres països. Aquest mes també es va conèixer que l'equivalent a la CNMC al Regne Unit investiga la venda de la seva filial britànica O2 a Hutchison.

Per què ha de llogar les seves línies Telefónica?

L'ORLA regula el servei majorista a altres operadores per oferir banda ampla a les empreses

Cargando
No hay anuncios

El lloguer de línies de Telefónica en servei majorista és una imposició per part de l'autoritat de la Competència que obliga l'operadora, antic monopoli estatal, a oferir a un preu a l'engròs la seva línia de banda ampla a les altres operadores perquè puguin connectar "amb una amplada de banda garantida i simètrica, les seves xarxes troncals amb el domicili final dels seus clients empresarials o connectar estacions base de telefonia mòbil". La CNMC aclareix que el lloguer d'aquests circuits és fonamental perquè les operadores alternatives puguin oferir serveis de banda ampla d'alta capacitat a grans corporacions, Pimes i autònoms.

Amb l'incompliment de la normativa establerta per l'ORLA, Telefónica ha provocat que les operadores i els seus clients empresarials hagin hagut de cancel·lar un percentatge important de sol·licituds de'provisionament d'aquest servei majorista o actuar amb desavantatge ja d'entrada.

Cargando
No hay anuncios

De fet, Competència ja va avisar aquest any Telefónica que volia que rebaixés els seus preus a majoristes després que la Unió Europea ja la forcés un any abans a abaixar preus. La CNMC va anunciar aquest estiu que preveu que la companyia presidida per César Alierta rebaixi un 45% el preu que cobra als seus competidors.