Multa de fins a 6.000 euros als taxistes amateurs d’Uber
La Generalitat i l’Estat censuren l’apli i els taxistes convoquen una protesta
BarcelonaDes de fa dos mesos a Barcelona hi ha uns taxis que no són negres i grocs. Ni tenen llicència de taxi. Es tracta de cotxes particulars que ofereixen els seus serveis a través d’Uber, una aplicació que posa en contacte aquests particulars amb usuaris que es volen desplaçar, a un preu un 20% més baix que els taxis regulats, segons l’empresa. Quan acabaven d’arribar a Barcelona, a l’abril, la Generalitat els va obrir un expedient informatiu, i ahir el Govern el va transformar en expedient sancionador en comprovar que els serveis que ofereixen infringeixen la normativa, segons va informar el departament de Territori.
Això vol dir que els conductors d’Uber s’enfronten a multes de fins a 6.000 euros i a la possibilitat que els precintin el cotxe si els enxampen transportant un client. A més, l’empresa, que està participada pel gegant d’internet Google, també podrà ser multada amb 6.000 euros, i rebrà una notificació de la Generalitat en què li demanaran el cessament immediat de l’activitat. Però les multes no s’acaben aquí, perquè el ministeri de Foment va anunciar que a més de multes als conductors també es podran sancionar els usuaris d’aquest tipus de plataformes, en el seu cas amb fins a 600 euros.
Els taxistes van valorar positivament la decisió de la Generalitat, però tot i així les plataformes de representació del sector han convocat per a aquest migdia una protesta a la plaça de Catalunya. A més, un grup independent de taxistes ha convocat una aturada durant tot el dia, segons el president del Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), Luis Berbel: “Estem contents per l’actuació de la Generalitat, però demanem que s’immobilitzin immediatament els vehicles”.
Uber va dir ahir que preferia esperar un dia per valorar oficialment les decisions de les administracions. La companyia, que va escollir Barcelona com a primera ciutat espanyola, està a punt de desembarcar a Madrid, on els taxistes també han convocat per a avui una aturada de tot el dia. Uber és present en més de 100 ciutats, creix un 20% mensual i acaba de tancar una ampliació de capital de 1.200 milions de dòlars (886 milions d’euros), que valora l’empresa en 17.000 milions de dòlars (12.500 milions d’euros).
El servei que ofereix a Barcelona, anomenat Uber Pop, és el que més molesta els taxistes, perquè és el que els fa més directament la competència. Es basa en el model peer to peer (p2p), és a dir, de particular a particular. L’empresa té altres serveis de lloguer de cotxes de luxe amb conductor, però no els ha importat a Barcelona precisament per un problema de llicències -el nombre de llicències també està limitat-, segons va explicar recentment en una entrevista a l’ARA el director general per a Europa, Pierre-Dimitri Gore-Coty. Com que el servei p2p, segons el seu parer, no ha de tenir llicències, sí que l’han importat.
Legal si no hi ha ànim de lucre
La Comissió Europea va condemnar ahir les multes anunciades pel govern espanyol. La comissària d’Agenda Digital, Neelie Kroes, ha defensat en diverses ocasions l’aplicació i ha acusat els taxistes de formar “càrtels”. Després d’aquesta crítica, el ministeri de Foment va matisar el comunicat en què amenaçava amb multes. El director general de Transport Terrestre, Joaquín del Moral, va dir que l’executiu no té intenció de perseguir les plataformes que ofereixin el cotxe per compartir despeses, sense obtenir beneficis a canvi, informa Efe. Els conductors d’Uber Pop, però, tenen ànim de lucre, i a més l’empresa es queda un 20% del preu del trajecte. Per això el seu cas sí que seria susceptible de les multes.
Però mentre que les sancions a Uber són clares, en altres serveis de transport col·laboratiu, com BlaBlaCar -que és una web per compartir les despeses del cotxe en trajectes llargs (per exemple: un viatger que fa un trajecte de Madrid a Barcelona i té un espai al cotxe, l’ofereix a través d’aquesta web per 30 euros)-, no és tan clar. A diferència d’Uber, els conductors de BlaBlaCar no tenen ànim de lucre i no fan trajectes expressament. És a dir, serveix per “compartir despeses”. Ara bé, l’empresa sí que obté un benefici del 10% per cada transacció. “Entenem que a nosaltres i als nostres usuaris no ens afecten aquestes multes”, va dir ahir a l’ARA el responsable de BlaBlaCar a Espanya, Vincent Rosso, que es va posar a disposició del govern per trobar una solució: “Volem fer les coses bé”.