Economia19/04/2016

Movistar canvia per sorpresa els contractes de mòbil i cobrarà per l'excés de dades

La companyia envia un missatge inconcret als seus clients, que estan obligats a trucar a la companyia perquè se'ls mantinguin les condicions actuals

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

BarcelonaMovistar ha començat a notificar als seus clients de telefonia mòbil que a partir del 18 de maig els cobrarà cada vegada que excedeixin el consum de dades mòbils, tret que truquin per demanar que es mantinguin les condicions actuals, és a dir, que s'alenteixi la velocitat de la navegació. D'aquesta forma, Telefónica obliga els seus usuaris a contactar amb la companyia per evitar que se'ls activi un servei que no han contractat.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En el missatge que Movistar està enviant als clients la companyia no dóna detalls de quant es cobrarà als usuaris, sinó que es limita a dir que "canvien les condicions del contracte mòbil relacionades amb les dades mòbils".

Cargando
No hay anuncios

De fet, un primer missatge només notifica un canvi en la tarifa, i més endavant la companyia torna a enviar el següent SMS en forma de publicitat: "No es quedi sense dades en la seva tarifa de mòbil. Navegui a màxima velocitat per 1,5 cèntims/mega IVA inclòs. Truqui gratis al 223528 i informi-se'n". Contactada per l'ARA, la companyia no ha volgut fer cap valoració.

Cargando
No hay anuncios

Segons aquest canvi, Movistar cobrarà 1,5 cèntims per cada mega addicional consumit quan se superi el límit. Aquesta tarifa es cobrarà fins a arribar a 1 GB, per tant, el cost màxim addicional pot ser de 15 euros. Si els consumidors no estan d'acord amb aquest canvi, la companyia permet rescindir el contracte sense compromisos. Ara fa un any, tant Telefónica com Orange com Vodafone van anunciar que cobrarien als nous clients per l'excés de consum de dades, però es tracta d'una iniciativa que només s'aplicava als nous clients o als antics que canviaven de tarifa i, això sí, hi havia una notificació prèvia.

Facua presenta una denúncia

La clau no és només, per tant, el cobrament per l'excés de dades sinó l'aplicació unilateral d'un canvi a una tarifa prèviament contractada. En resposta a aquesta mesura, l'associació de consumidors Facua ja ha presentat una denúncia contra Movistar davant la delegació general del Consum de la Comunitat de Madrid i la secretaria de Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació (Setsi), ja que considera aquesta mesura "abusiva" i entén que es vulnera el dret dels consumidors a rebre només els béns i serveis que tenen contractats expressament.

Cargando
No hay anuncios

Facua considera que l'opció correcta hauria estat que l'operador hagués ofert aquest servei de manera addicional i l'hagués comunicat de la mateixa manera a tots els seus clients. "És com si compres un telèfon i t'envien un missatge que diu que si no dius el contrari te'n cobraran un altre", diu un portaveu de Facua. Aquesta associació recorda que el decret que regula la defensa dels consumidors i usuaris afirma que "la imposició al consumidor i usuari de béns i serveis complementaris o accessoris no sol·licitats té la consideració de clàusula abusiva".

Canvis unilaterals en totes les companyies

De fet, diverses associacions de consumidors, com Facua o l'OCU, asseguren que durant els últims mesos han anat denunciant periòdicament aquests canvis unilaterals en els serveis, que han repercutit en un encariment dels preus dels tres principals operadors de l'Estat. Primer va ser Movistar, que va comunicar als seus usuaris l'encariment de cinc euros de la tarifa Movistar Fusión. Però després Orange i Vodafone s'hi van afegir amb pujades d'entre un i tres euros també dels seus serveis combinats (televisió + fix + mòbil).

Cargando
No hay anuncios

Orange vol el liderat de Movistar

En aquest sentit, l'OCU assenyala que les tres principals operadores estan aprofitant que han recuperat una posició dominant al mercat, especialment després que Orange absorbís Jazztel i Vodafone ho fes amb Ono.

Cargando
No hay anuncios

"La nova estratègia dels principals operadors és competir amb les seves pròpies segones marques, com Tuenti, Amena i Lowi, així eviten que la marca principal hagi de reduir preus, ja que els clients que marxen acaben fent-ho al mateix grup", explica l'OCU en un comunicat. Les associacions de consumidors ja van alertar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència quan Movistar va apujar el preu de Movistar Fusión, però finalment la CNMC va resoldre que no suposava un abús de competència.