Moritz es proposa entrar en beneficis per primer cop abans del 2020
La cervesera catalana va facturar 42 milions l'any passat, un 11% més, i exporta un 5%
BarcelonaMoritz va tancar el 2015 amb un creixement de vendes de l'11% i 42 milions de facturació, una millora que tot i superar la mitjana del mercat va ser insuficient encara per deixar enrere les pèrdues. La companyia es marca l'entrada en beneficis abans del 2020, els primers números positius des que Moritz va renéixer el 2003.
L'empresa va acabar l'any passat amb pèrdues de 2,5 milions d'euros, uns resultats financers similars als del 2104, segons ha explicat el director general de Moritz, Santi Manzano. Ha justificat que l'esforç inversor per construir tota la marca ha alentit l'arribada dels resultats però que aquest objectiu és a l'horitzó. "La família propietària de Moritz sabia que el rellançament era una inversió a llarg termini", ha dit.
Moritz es produeix a Saragossa i no té plans de traslladar-la a Catalunya de moment. "El volum que tenim encara no és suficient per tenir planta pròpia", explica Manzano. L'empresa fabrica els seus tres productes -Moritz, Epidor, Aigua de Moritz- a la planta de La Zaragozana, d'on també surt la cervesa Ambar.
De cara al 2016, l'empresa confia a seguir creixent a un ritme similar, superior al 10%, gràcies al mercat català on té el 80% de les vendes, però també a l'expansió internacional i en mercats de la resta de l'Estat on ja ha començat a vendre, com les Balears. "A Balears, la llengua ens ha ajudat a aterrar amb una bona rebuda", ha explicat Manzano.
Entre les principals fites de l'any passat, també hi ha la posada en marxa d'un distribuïdor propi a Girona que se suma al que la cervesera té a Barcelona, que també distribueix altres productes de tercers.
Moritz ha engegat una prova pilot de vendes a País Basc, al canal de l'hostaleria, però prefereix esperar per plantejar-se un salt a Madrid. "No estem preparats encara, és un àrea on veiem complicat que la marca tingués èxit", subratlla Manzano, que reconeix que la forta vinculació amb Catalunya i Barcelona fa més fàcil créixer a d'altres mercats exteriors abans.
El canal de vendes de l'hostaleria suposa tres quartes parts de la facturació de Moritz, mentre que la resta d'ingressos vénen de les vendes a supermercats i altres establiments –canal alimentació–. La marca té una quota de mercat del 2,5% en alimentació a Catalunya i ronda el 8% a l'hostaleria, segons el director general.
Moritz també ha ampliat la xarxa gastronòmica amb la posada en marxa del restaurant Louis 1856 a Barcelona, que fa referència a l'any i nom del fundador de l'empresa, l'alsacià Louis Moritz. En el primer semestre d'aquest any, acollirà al primer pis de la Fàbrica Moritz de Barcelona el restaurant Alkimia, del xef Jordi Vilà, i no es proposa noves obertures a curt termini.
A mitjà termini, però, l'empresa no descarta nous establiments de restauració. La cervesera catalana té en marxa, a més del Louis, La Fàbrica Moritz, el Velódromo i el 300 del Born, que explota en règim de concessió, tots ells a Barcelona.
Els països nòrdics, proper objectiu
El pes de les vendes de Moritz al món va créixer un 50% el 2015, tot i moure's encara en nivells baixos del 5% de tota la facturació. El principal mercat, Europa, suposa el 70% de les vendes internacionals, i la resta descansa sobretot a la Xina, on va començar a vendre l'any passat. A molta distància, també hi ha els EUA, un mercat molt difícil per la fortalesa creixent de les marques de cervesa artesana que competeixen amb els operadors gegants.
"Les cerveses de tot l'Estat van quasi triplicar vendes l'any passat a la Xina, i com que és un mercat de tant volum, el creixement va molt ràpid, però allà costa molt fer marca", explica Andrea Serrat, responsable de mercats internacionals de Moritz, que insisteix que volen concentrar-se en ser més grans a Europa.
L'aposta principal de la cervesera catalana és que el mercat europeu no perdi pes i l'empresa es marca triplicar l'exportació en tres anys. Per això, el proper objectiu de Moritz són els mercats nòrdics com Finlàndia i Suècia. També vol començar a fer passes a Holanda i acaba de patrocinar un Festival de Cinema català a Copenhaguen.
Pas enrere en política
La marca pren distància amb el procés sobiranista
Moritz s'ha caracteritzat els últims anys per les seves campanyes publicitàries amb missatges en defensa de la llengua, la cultura i el procés sobiranista català. El canvi de direcció fa dos anys amb l'arribada de Manzano en lloc d'Albert Castellón també és un gir en aquesta estratègia. La marca diu ara que aposta per mantenir el vincle fort amb la cultura catalana, però deixan "la política als polítics".
"El suport a la cultura catalana serà sempre fins al final, però crec que la política no toca a les empreses", ha defensat Manzano. Ha opinat que l'estratègia de Moritz ha de ser identificar-se amb Catalunya i Barcelona –de fet, es ven com a Moritz Barcelona–, però buscant englobar tothom. "El procés també evoluciona i s'ha mogut", ha dit el director.