Moda

L’històric gegant català Puig s’estrena a la borsa amb un valor de quasi 14.000 M€

L’empresa catalana de perfums fa el salt als mercats amb un preu de 24,5 euros per acció

This browser does not support the video element.

BarcelonaJa és oficial. El gegant dels perfums Puig és la nova gran cotitzada catalana. La companyia familiar fundada el 1914 per Antonio Puig Castelló ha donat aquest divendres el toc de campana amb el qual s'estrena a la borsa, i ho ha fet a Barcelona, a l'edifici d'intercanvi de valors del passeig de Gràcia. I aquest salt ha estat, com era previsible, tintat del color verd. Instants després del repic el preu per acció ja ha superat el de sortida, de 24,5 euros, amb pujades properes al 4% i fins i tot ha arribat a repuntar un 8% en algun moment. Al final d'aquesta primera jornada, però, la cotització de la multinacional de les fragàncies ha quedat plana.

Inscriu-te a la newsletter El laborisme i l'enèsim triomf de FukuyamaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta operació és un abans i un després per al grup, que arriba als mercats amb una capitalització superior als 13.900 milions d'euros, que la situa entre gegants cotitzats d'origen català com Cellnex i el Banc Sabadell. És la sortida més important a borsa a Europa des de principis d'any i a Espanya des de la d'Aena el 2015. També és el primer toc de campana per entrar al mercat continu que se celebra a la capital catalana des del 2007, quan va tenir lloc el de la multinacional de piscines Fluidra. Les credencials de Puig la converteixen en la candidata perfecta per entrar a l'Íbex-35, on no hi ha hagut cap canvi de cadires des del desembre del 2022.

Cargando
No hay anuncios
Capitalització de les empreses catalanes de l’Íbex-35
En milions d’euros

Una part important d'aquesta nova etapa és que la família conservarà el control de la companyia, perquè s'ha blindat que els Puig en mantinguin una participació majoritària. La importància d'aquesta nissaga per al passat, el present i el futur del grup ha estat molt repetida en el discurs del seu president, Marc Puig, previ a l'estrena. El directiu ha pres a la seva filla Pilar la faula que ella mateixa va mencionar per parlar davant dels seus companys de graduació en una universitat d'Amsterdam. Un grup d'aus organitzava un concurs per veure qui volava més alt i l'àguila imperial deixava la resta enrere, fins que una petita cadernera va aparèixer amagada entre les seves plomes i va guanyar la competició d'un salt. "Si hem arribat més alt és perquè ens hem recolzat sobre les espatlles d'uns gegants", ha dit Puig.

Cargando
No hay anuncios

Aquests "gegants" eren el besavi del president actual, un agricultor del Maresme que va enviar el seu fill a Anglaterra "perquè era on venia millor les patates", però també el seu avi –que va tornar del Regne Unit amb contractes de distribució de cosmètics– i la generació del seu pare i els seus tiets, "que en un país autàrquic van apostar pel disseny, el bon gust i la modernitat". "Hem recollit el testimoni dels antecessors i hem fet realitat les seves paraules", ha recordat Puig. El discurs del directiu s'ha fet curt i mentre esperava el compte enrere per tocar la campana l'executiu ha hagut d'improvisar una mica per fer temps. En un to més distès feia broma amb l'anècdota d'un amic enganxat a observar les constants pujades i baixes del preu de les accions a la borsa, com qui mira bullir una olla: "Espero que nosaltres no ens hi obsessionem massa".

Les marques de Puig
Cargando
No hay anuncios

La intenció del grup és ser "una companyia cotitzada que actuarà com si fos privada", conscient de la seva responsabilitat amb els accionistes, "però fent les coses amb les llums llargues" per a la següent generació. "Tenim al davant un futur prometedor", ha conclòs el president de Puig. Programat en plena campanya electoral de les catalanes, a l'acte de sortida a borsa no hi ha hagut cap aparició de polítics de primera línia. Sí que s'hi han deixat veure altres personalitats del món empresarial nostrat com el president de la patronal Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre; el del Cercle d'Economia, Jaume Guardiola, i la de Barcelona Global, Maite Barrera.

Forta demanda prèvia

L'anunci de l'empresa de cosmètica i fragàncies fa unes setmanes ja havia estat ben rebut pels inversors abans d'aquest tret de sortida. La forta demanda de fons internacionals, així com l'entrada de CriteriaCaixa –que s'incorpora al capital de Puig amb el 3,05%, amb una inversió de 425 milions d'euros–, ha permès que l'empresa de perfums pugui esprémer al màxim la forquilla de preus. Amb aquesta operació, es vendrà al voltant d'un 22% de la companyia per uns 3.000 milions d'euros. La col·locació és una oferta pública de venda (OPV) d'accions existents i una oferta pública de subscripció (OPS) d'accions noves. A més, els bancs col·locadors tenen una opció de venda de títols addicionals. Alhora, les accions que es venen són de classe B, amb menys drets que les de classe A, cosa que permetrà a la família Puig mantenir el control gairebé total del vot a la companyia.

Cargando
No hay anuncios

Puig entra al mercat continu per la porta gran, situant-se entre les vint cotitzades més valuoses de la borsa espanyola. També amb una nova imatge de marca, ja que ha renovat el seu logotip, basat en el treball original que el dissenyador suís Yves Zimmerman va fer per a la companyia. El 2023 la multinacional catalana –que va mantenir la seu després de l'1-O i ha remarcat la importància de celebrar aquest pas tan important a Barcelona– va facturar més de 4.300 milions d'euros i en va guanyar 465, en els tercers resultats consecutius de rècord.

Cargando
No hay anuncios