Moda

Pronovias, crisi al tòtem català de la moda nupcial

La firma, en mans dels seus creditors, acomiadarà empleats per revertir una situació complicada

4 min
Façana de la botiga de Pronovias a Nova York

BarcelonaA totes les empreses –i encara més si són de mida mitjana, del tèxtil i tenen un origen familiar– fa falta un líder. Algú amb una visió del que vol transmetre a través de la roba, una persona amb ofici i que no només s'encarregui de gestionar la firma, sinó de sumar-hi valor. Aquesta reflexió la feia fa uns dies a l'ARA un empresari dels teixits per a qui –després de conèixer les últimes notícies sobre l'acomiadament de 85 empleats a la seu central– el lideratge del tòtem català de la moda nupcial Pronovias continua "buit" i a la deriva des de la sortida de la família Palatchi. "L'experiència amb els fons és que aporten molt poc a les empreses de moda", sentencia aquest directiu.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Com amb un altre gran empresari de la moda catalana (Isak Andic, de Mango), la història de Pronovias també comença amb un jueu sefardita que es va establir a Barcelona, en aquest cas després de la Primera Guerra Mundial. Alberto Palatchi Bienveniste va obrir el 1922 la seva primera botiga de brodats a la capital catalana amb el nom d'El Suizo, un petit taller que el seu fill –Alberto Palatchi Ribera, que va assumir la direcció general abans de complir 30 anys– convertiria en una empresa multinacional especialitzada a vestir núvies arreu del món.

El 2017, però, la família va decidir vendre el negoci al fons de capital risc britànic BC Partners per 550 milions d'euros. Aleshores Palatchi va recomprar el 10% del capital de Pronovias, encara que es va desvincular totalment de la gestió diària. En aquell moment la firma facturava uns 108 milions d'euros anuals i tenia un balanç sanejat amb guanys de 52,6 milions. En canvi, si ens fixem en els comptes de l'últim exercici disponibles al Registre Mercantil –els del 2022– en aquests cinc anys els ingressos van baixar fins als 68,8 milions i l'any es va tancar amb unes pèrdues de 190 milions d'euros.

Entre aquestes dues dates va ocórrer una emergència global que explica part del desastre financer: la pandèmia de la covid i les seves conseqüències nefastes en el negoci dels casaments. A més, a finals del 2022 la companyia va passar a mans de Bain Capital, el seu principal creditor, un consorci d'entitats amb qui el grup s'havia endeutat.

La "conjuntura adversa" dels últims anys és una de les explicacions que donava Pronovias aquesta setmana en el comunicat per justificar l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que vol aplicar. Això no obstant, a la indústria de la moda nupcial no totes les lectures coincideixen amb la que fa l'empresa. "Si bé ha costat recuperar el ritme de les vendes respecte al precovid, no és cert que el sector hagi canviat molt després de la pandèmia", rebat una font del sector. Aquesta mateixa veu considera que tothom s'ha hagut de reajustar i aplicar certes mesures per tornar a estimular el funcionament de les seves respectives empreses, però remarca que no totes estan "en caiguda lliure": "En el cas de Pronovias és públic i notori que hi ha hagut mala gestió del negoci".

Una altra directiva del món de la moda coincideix a diagnosticar que el grup està controlat per un "fons voltor" i reconeix que l'anunci de l'ERO ha generat una certa estranyesa entre la competència, després del desplegament que va fer Pronovias a l'abril amb la seva desfilada durant la Barcelona Bridal Fashion Week. "Amb el que et costa portar Olivia Palermo [la it girl nord-americana que la marca va convidar a l'esdeveniment] pots pagar unes quantes nòmines", rebla aquesta font. Alhora insisteix que continua havent-hi casaments, però que els pressupostos i exigències dels nuvis i núvies són diferents dels d'abans de la pandèmia: "Potser no hi ha tantes festes de 200 o 400 convidats, però ara són esdeveniments amb menys gent i més intensos durant tot un cap de setmana".

Canvis en el sector

Cristina Escudero fa molts anys que està vinculada a aquest negoci i és la consellera delegada i directora creativa de Whoswhite, una plataforma que analitza les tendències nupcials. "Penso que aquesta crisi és una cosa més puntual de Pronovias, el sector està fort". En aquest sentit, opina que cada vegada més núvies –i especialment les europees– busquen un factor de personalització en els seus vestits, fet que podria perjudicar marques com la seva respecte a dissenyadors emergents i ateliers amb models més únics. "Als Estats Units o l'Àsia això no és tan important i potser per aquest motiu volen enfocar més cap a aquests mercats", afegeix.

Així doncs, Escudero considera que la companyia encara s'està ressituant després de la sortida de la família Palatchi i que els nous propietaris hauran de continuar aplicant-hi canvis. Els resultats del 2023 (pendents de l'auditoria) mostren que la facturació de la firma es va reduir en gairebé un 9% i que el resultat net final va ser de 98,1 milions d'euros en negatiu. Des de l'any passat, el conseller delegat de Pronovias és Marc Calabia, provinent de Springfield.

Per cert, aquest 2024 Alberto Palatchi ocupava el lloc número 36 en el rànquing de fortunes espanyoles d'El Mundo i el representant de la tercera generació de la família –Alberto Palatchi Gallardo, fill del matrimoni amb l'hereva de la farmacèutica Almirall, Susana Gallardo– ha obert el seu propi negoci de moda nupcial.

stats