Mango, d'un petit mercat ambulant a l'imperi de la moda
La firma de moda va néixer fa 40 anys i aspira a facturar 4.000 milions el 2026
Mango va començar a caminar ara fa 40 anys, el 1984, però el seu fundador, Isak Andic, ja havia venut moltes peces de roba en mercats ambulants abans de muntar l'imperi de la moda que coneixem avui dia. Andic (Istanbul, 1953) ha mort sent l'home més ric de Catalunya, però va arribar a Barcelona amb només 14 anys i es guanyava la vida venent bruses que portava de Turquia i de l'Afganistan en mercats ambulants amb el seu germà Nahman.
Aquesta primera aventura els va portar a posar en marxa una petita botiga el 1973 al carrer Balmes, i onze anys més tard els germans Andic van fer un salt endavant i van obrir la primera botiga de moda femenina de disseny propi al passeig de Gràcia de Barcelona, ara ja sí sota la marca Mango. Seria la primera pedra d'un imperi de moda amb arrels catalanes que compta ja amb més de 2.700 punts de venda en més de 120 mercats d'arreu del món, més de 15.500 empleats i 3.100 milions d'euros de facturació el 2023, una xifra que no para de créixer. Mango, que ara queda orfe del seu principal accionista i president no executiu, ha crescut també de la mà, primer, d'Enric Casi, que en va ser el màxim executiu fins al 2015, i de Toni Ruiz, actual conseller delegat de la companyia i mà dreta d'Andic des de fa deu anys.
Obertura internacional i visió
Aquella fita el 1984 va marcar un abans i un després per a la família Andic. En només un any, va tenir tant èxit que aviat ja tenia cinc botigues a Barcelona, i el 1992, vuit anys després de fundar-se, Mango va començar a obrir-se al món amb dos punts de venda a Portugal. Una ambició que va agafar volada, i el 1995 l'empresa va entrar al mercat asiàtic, amb botigues a Singapur i Taiwan. Dos anys més tard el volum de negoci generat a l'estranger ja superava el del mercat espanyol, i el 2002 l'empresa celebrava la seva presència en cinc continents amb l'arribada a Austràlia. Mentrestant, el mercat online començava a ser una realitat i Mango va saber avançar-se a la tendència: va inaugurar el seu ecommerce l'any 2000.
Tot i que els primers vint anys Mango s'havia dedicat exclusivament a la moda femenina, el 2008 l'empresa va decidir llançar una línia de moda masculina, i el 2014 van posar en marxa la línia Mango Kids, dedicada a les criatures.
A partir del 2019, l'expansió de Mango als Estats Units va ser una de les seves prioritats. Ja hi tenia alguns punts de venda, però un acord amb el grup de grans magatzems més important del món, Macy’s, per vendre en línia la seva roba als Estats Units, així com la renovació d'una botiga al Soho, van ser un impuls per fer-se un nom al país. Però el plat fort va ser el 2022, quan Mango va obrir la seva botiga insígnia a la Cinquena Avinguda de Nova York: tres pisos de botiga repartits en 2.100 metres quadrats en un dels carrers comercials més cars, emblemàtics i venerats del món. Aquesta va ser la seva setena botiga als EUA, però aquest 2024, només dos anys després, l'empresa ja té 42 botigues als EUA i l'objectiu de tancar el 2025 amb 65 establiments al país.
L'ambició i la perseverança que molts han destacat d'Andic després de la seva mort forma part de l'ADN de la companyia: el 2023 va batre tots els rècords, amb una facturació de 3.100 milions, i un pla estratègic per al 2024-2026 que inclou un pla d'expansió internacional amb més de 500 noves obertures, una inversió de fins a 600 milions d'euros i l'objectiu d'assolir els 4.000 milions de facturació.