FINANCES PERSONALS

‘Car sharing’: millor per a trajectes curts

El lloguer de cotxes particulars s’estén gràcies als preus baixos i malgrat el quilometratge limitat

‘Carsharing’: millor per a trajectes curts
Per Leandre Ibar
12/07/2019
3 min

El car sharing guanya pes a Catalunya. Les alternatives a la compra d’un cotxe o al lloguer tradicional s’han multiplicat els últims anys, però en realitat donen resposta a necessitats lleugerament diferents.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El car sharing és el lloguer de vehicles propietat de particulars, i es gestiona a través de plataformes online especialitzades. Forma part de l’anomenada economia col·laborativa, una categoria en què també hi entren, per exemple, Airbnb i Uber. A diferència de les companyies de VTC -com la mateixa Uber i Cabify-, el car sharing desperta menys animadversió i empreses tradicionals de lloguer han creat les seves pròpies filials.

En el cas de Catalunya, el mercat del car sharing està controlat per quatre empreses: Socialcar, amb seu a Barcelona; la madrilenya Amovens; Ubeeqo (abans Bluemove), propietat del grup francès de lloguer de cotxes Europcar, i Drivy, filial de la nord-americana Getaround. A Espanya hi ha més empreses d’aquestes, però no operen a Catalunya i es concentren, sobretot, a Madrid.

Amb el car sharing, qualsevol persona pot llogar el seu vehicle, de la mateixa manera que qualsevol conductor el pot llogar, sempre que compleixin un mínim de condicions, necessàries per obrir un perfil a la plataforma en qüestió. Tant els amos dels cotxes com els llogaters poden posar valoracions i comentaris a les seves experiències. La plataforma cobra una comissió sobre el preu final.

A més, els cotxes han de complir uns mínims de quilometratge (no pot ser gaire alt per reduir el risc d’avaria), estat i higiene per ser admesos per les plataformes.

Distàncies curtes

La principal diferència està en la durada i, sobretot, la distància, molt més limitada, que es pot recórrer quan lloguem un cotxe a través d’una plataforma de carsharing en comparació amb els d’una empresa tradicional de lloguer.

Dues plataformes, Ubeeqo i Drivy, limiten a 1.200 quilòmetres el màxim que es pot conduir amb un vehicle. En els altres dos casos, les condicions es pacten amb el propietari del cotxe, però en general també acostumen a ser lloguers per a trajectes curts, tant geogràficament com temporalment. En canvi, amb el lloguer tradicional és habitual que no hi hagi límit de quilometratge a l’hora de llogar un vehicle o que, si n’hi ha, sigui molt més alt.

La limitació del quilometratge màxim fa que la durada dels contractes sigui baixa, sovint de pocs dies, i, en alguns casos, simplement de poques hores. Aquesta flexibilitat és un altre dels avantatges en comparació amb els cotxes de lloguer de tota la vida.

No obstant això, el gran avantatge competitiu del car sharing és el preu. Com que es tracta de cotxes de particulars, els preus són molt més baixos que els que ofereixen les empreses tradicionals, molt per sota dels cent euros en molts casos. És cert que l’oferta de cotxes és més reduïda, però no estan centralitzats en llocs de venda o recollida, sinó que estan repartits. Barcelona i els municipis de la seva àrea metropolitana són els que n’acumulen més, però algunes plataformes com Socialcar i Amovens n’ofereixen en qualsevol municipi català.

Més enllà del preu, cal tenir en compte la resta de condicions del viatge i, sobretot, el tipus de vehicle que es necessita. Normalment el contracte inclou només el lloguer de l’automòbil, encara que Ubeeqo permet llogar accessoris, com ara cadiretes per a infants i cadenes per a la neu.

Un altre aspecte important és la fiança, és a dir, la quantitat que pot bloquejar o retirar del nostre compte corrent o targeta de crèdit l’empresa per fer front a despeses inesperades. En el cas de Socialcar i Amovens es mou per sota dels mil euros, però altres companyies la modifiquen segons el tipus de cotxe i la durada del lloguer.

Drivy és l’únic operador que compta amb la tecnologia per obrir el cotxe amb el mòbil, tot i que només està disponible en 300 dels 1.350 vehicles operatius a Barcelona. A la resta, el propietari del vehicle i el llogater es posen d’acord en l’hora i el lloc de recollida, i el conductor l’ha de tornar al mateix lloc a l’hora establerta un cop s’acabi el període de lloguer.

Assegurança a tot risc

A diferència dels seus competidors, Drivy ofereix una assegurança que cobreix menys incidències, mentre que les altres tres companyies inclouen un servei que gairebé és a tot risc. Això sí, totes quatre inclouen franquícies de diverses quantitats.

Una franquícia és una quantitat mínima que, en cas d’accident, ha de cobrir el client, mentre que totes les despeses derivades de la incidència que superin la franquícia van a càrrec de l’asseguradora. La inclusió d’aquesta franquícia fa que el conductor hagi d’assumir el cost de reparacions menors, la qual cosa abarateix considerablement la quota de l’assegurança en comparació amb el lloguer de cotxes tradicional, que acostuma a oferir assegurances més cares.

stats