ENERGIA

La cimera del Midcat no tanca un calendari per a les obres

França i Espanya es comprometen a impulsar la connexió gasista

La cimera del Midcat no tanca un calendari per a les obres  Dues noves ‘autopistes elèctriques’ per l’Aragó, Navarra o el País Basc
01/07/2015
3 min

ParísEls governs espanyol i francès van formalitzar ahir la comissió conjunta per millorar la interconnexió energètica entre els dos països. La primera reunió del Grup d’Alt Nivell per les Interconnexions al Sud-oest d’Europa va arrencar a París amb l’objectiu d’arribar a un acord sobre el projecte Midcat, el gasoducte que ha de connectar França i Espanya a través dels Pirineus. És el següent pas després del pacte del mes de març passat entre el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, i el president francès, François Hollande, que es van comprometre a finalitzar el Midcat. Les obres estan paralitzades des del 2010 després que França al·legués que no hi havia prou demanda de gas per rendibilitzar aquesta infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Al costat de la ministra d’Ecologia francesa, Ségoléne Royal, també van participar a la reunió el ministre d’Indústria espanyol, José Manuel Soria, i el seu homòleg portuguès, Jorge Moreira da Silva. També hi va assistir el comissari europeu d’Energia, l’espanyol Miguel Arias Cañete. Els quatre polítics van parlar de la viabilitat del tram que falta per construir del Midcat i es van comprometre a arribar a un acord sobre les dates detallades abans de finals d’any. També van posar sobre la taula ampliar els intercanvis de gas entre França i Espanya fins als set mil milions de metres cúbics a finals d’any, que es faran entre les dues interconnexions actuals amb França, Larrau i Irún, al País Basc. Segons la comissió, el marge d’intercanvis de gas serà equivalent al 15% del consum francès o al 20% del consum espanyol.

“Les interconnexions elèctriques i de gas tenen una gran importància per als nostres països i per a la integració europea. És una prioritat energètica i política”, deia ahir la ministra de Medi Ambient francesa, Ségolène Royal. Per la seva banda, el ministeri d’Indústria assegurava en el seu comunicat després de la trobada que la creació del grup “permetrà l’augment de les interconnexions i superar progressivament l’aïllament energètic de la península Ibèrica”. “Un mercat integrat i interconnectat és el gran requisit perquè la Unió Europea aporti als ciutadans i a les empreses l’energia necessària”, deia el comissari europeu d’Energia, Miguel Arias Cañete.

Diversificar el subministrament

L’objectiu de la Comissió Europea és aconseguir que les interconnexions d’energia entre els estats siguin del 10% el 2020 i del 15% el 2030. A més, la crisi d’Ucraïna ha recordat les conseqüències dels talls en el subministrament de gas realitzats per Rússia el 2006 i el 2009 i que van afectar una gran part d’Europa. Aquesta crisi, unida a l’establiment d’un mercat únic d’energia a finals del 2014, ha accelerat la posada en marxa de projectes destinats a contrarestar la dependència del gas rus i augmentar la seguretat energètica de la UE diversificant les fonts de subministrament. Una tercera part del gas i del petroli que consumeix la UE procedeix de Rússia i un 40% d’aquesta energia se subministra a través d’Ucraïna.

El projecte Midcat va ser proposat el 2007 i estava previst que funcionés aquest mateix any. Després de la paralització el 2010, el Midcat podria tenir ara un paper important en la diversificació del subministrament de gas de la UE. Les obres s’haurien de reprendre des d’Hostalric, on es van quedar aturades, fins a la frontera francesa.

Dues noves ‘autopistes elèctriques’ per l’Aragó, Navarra o el País Basc

A la cimera es va destacar que s’ha duplicat la interconnexió elèctrica entre França i Espanya després de l’entrada en funcionament del tram soterrat de la MAT entre Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà) i Baixàs (Rosselló) al febrer. L’Estat ha passat d’exportar 1.400 megawatts a 2.800. Aquesta xifra representa un intercanvi d’un 6%, lluny del 10% que marca la UE. El govern espanyol vol arribar al 8% amb dues noves connexions per l’Aragó i Navarra o el País Basc.

stats