Finances personals
Economia20/06/2022

És més car viatjar en AVE entre Girona i Lleida que volar a Londres

Els elevats preus de l'alta velocitat no situen el tren com a alternativa clara a l'avió

L’AVE, a preu d’avió
Preu més baix de les ofertes per a vols entre l’aeroport del Prat i Londres i dels bitllets d’alta velocitat entre Girona i Lleida. Preus en euros per a un adult en trajecte d’anada

El tren d'alta velocitat havia de ser una alternativa a l'avió, però ara mateix pel que fa a cost no ho és gaire. Els baixos preus de les línies aèries de baix cost i les elevades tarifes de Renfe fan que els costos siguin equiparables i que en algunes ocasions l'avió sigui més assequible per a la butxaca. En una comparació extrema, però no per això menys certa, es dona la situació que en una majoria de dies resulta més barat volar des de Catalunya fins a Londres que no pas fer en alta velocitat el trajecte entre dues capitals de demarcació catalanes: Girona i Lleida.

Cargando
No hay anuncios

Els costos de l'AVE poden caure per a trajectes amb molta demanda, en què hi ha una oferta de bitllets més àmplia i, per tant, és més fàcil trobar bitllets barats, encara que sigui només fora de les hores punta. Però en trajectes entre ciutats mitjanes, el cost es pot disparar.

La situació kafkiana es dona quan es compara amb els baixos costos de l'avió. Calculant la mitjana de tots els bitllets disponibles a la web de Renfe entre l'1 de juliol i el 31 de desembre d'aquest any, el preu mitjà per un trajecte d'anada és de 39,49 euros per persona (sense descomptes per edat, família nombrosa o altres), una xifra que es redueix a 34,84 euros si es fa la mitjana només del preu més baix disponible cada dia. Aquest últim preu és únicament 99 cèntims inferiors als 35,83 euros que costa, de mitjana, el vol diari més barat entre l'aeroport del Prat i qualsevol dels sis aeroports internacionals de Londres –Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City i Southend.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, això són mitjanes: en 116 dels 184 dies analitzats –un 63% del total– el bitllet més barat que es pot trobar per volar a Londres costa menys que el bitllet d'alta velocitat de Girona a Lleida. Si es descompta el mes d'agost, quan el preu dels vols es dispara, el percentatge de dies en què es pot viatjar a Londres per menys preu que entre les dues capitals catalanes puja fins al 75,8%. Per exemple, al mes de desembre –malgrat el pont de la Puríssima i Nadal, èpoques en què s'acostuma a viatjar a l'estranger–, el preu diari mitjà del bitllet més barat entre Girona i Lleida és de 30,40 euros, mentre que el vol a Londres més barat que es pot trobar cada dia costa de mitjana 19,03 euros.

Cargando
No hay anuncios

Cal tenir en compte que la distància per carretera entre Girona i Lleida és d'uns 230 quilòmetres sense peatges per l'Eix Transversal, que es pot fer –si no hi ha trànsit–, en dues hores i mitja. En alta velocitat, alguns combois directes cobreixen el trajecte en pocs menys de dues hores, però altres ho fan amb quasi dues hores i tres quarts. La distància entre Barcelona i la capital britànica és d'uns 1.500 quilòmetres, una distància que en cotxe demana gairebé quinze hores i haver de creuar el canal de la Mànega.

Abonaments limitats

Tot i que Girona-Lleida pugui semblar un trajecte relativament habitual per a molts usuaris catalans, Renfe no ofereix cap mena d'abonament que permeti viatjar amb alta velocitat d'una ciutat a l'altra en Avant, el tren d'alta velocitat més assequible. Sí que hi ha, tanmateix, un abonament de deu viatges en quatre mesos entre les dues ciutats amb AVE, que situa el preu per viatge en 37,55 euros.

Cargando
No hay anuncios

De fet, els únics abonaments d'Avant disponibles trenquen Catalunya en dues parts: per una banda, els trajectes Barcelona-Girona-Figueres i, per l'altra, Barcelona-Camp de Tarragona-Lleida. Això fa, per exemple, que un lleidatà o tarragoní no puguin obtenir un abonament per anar a Girona o Figueres i viceversa. L'estació de Sants actua com a frontera, tot i que el trajecte entre el Camp de Tarragona i Girona és d'una hora i vint minuts, només deu minuts més que entre Barcelona i Lleida, per al qual sí que hi ha abonament.

A això cal afegir-hi que els abonaments no permeten agafar tota l'oferta d'alta velocitat, sinó que només serveixen per als trens Avant, per als quals hi ha uns deu combois al dia per cada sentit en el cas de la branca nord entre Barcelona i Figueres, amb l'excepció dels divendres a la tarda i els caps de setmana, que es redueix el nombre de trens. Per a la banda sud, hi ha uns sis trens diaris per sentit.

Cargando
No hay anuncios

Si es busquen bitllets per a un únic dia sense abonament, entre Lleida i Figueres només hi ha tres trens directes per sentit disponibles al dia –dos AVE i un AVLO– amb preus entre els 20 i els 70 euros per persona.