Més del 50% de les ofertes del Black Friday van ser enganyoses
El Corte Inglés, Mediamarkt, Carrefour i 6 més estan al punt de mira
La meitat de les promocions que s’anunciaven pel Black Friday van incomplir la normativa de preus. El departament d'Empresa i Treball va fer un seguiment de 1.400 productes durant les setmanes prèvies al 25 de novembre i va detectar irregularitats. El control es va fer mitjançant un monitoratge sobre articles informàtics, de telefonia, petits electrodomèstics i productes per a la llar.
Actualment, la directiva de la Unió Europea obliga les empreses a indicar el preu anterior a la rebaixa. En aquest sentit, l'Agència Catalana de Consum va registrar incompliments en 454 articles dels 899 que va analitzar. En concret, assenyala nou empreses gegantines amb infinitat de compradors online: pccomponentes.com, carrefour.es, euronics.es, fnac.es, miro.es, elcorteingles.es, mediamarkt.es, conforama.es i alcampo.es.
D'altra banda, la direcció general de Comerç també va participar en l’estudi i va detectar entre un 50% i un 60% d’enganys en les ofertes de 488 productes analitzats. En aquest cas es van examinar 32 portals online i 29 empreses físiques.
Un estudi de l'ARA, realitzat també durant aquesta campanya de Black Friday, va detectar que tres setmanes abans del 25 de novembre les empreses apugen els preus per després tornar-los a baixar amb la idea de posar un descompte més elevat a l’etiqueta del producte. Albert Vinyals, professor de psicologia del consum d'Escodi, explica que amb aquesta mala praxi "les empreses poden dir que el producte té un 40% de descompte, i d’altra manera només podrien dir que té un 5%”. A més, un de cada quatre productes no només no es va abaratir sinó que va pujar de preu des de mitjans d’octubre, quan aquest diari va començar l’estudi. El sector que més va encarir els seus articles va ser el dels videojocs i pel·lícules.
El Gremi d’Electrodomèstics de Catalunya ha denunciat públicament les pràctiques de les empreses que cometen les infraccions perquè repercuteixen negativament i perjudiquen la imatge de tot el sector. En un comunicat el gremi ha assegurat que les falses rebaixes són un despropòsit: “Fan que al final molts consumidors dubtin de la veracitat de les promocions anunciades”, cosa que afecta també els negocis que fan les rebaixes correctament.
La idea és que pròximament s'adrecin requeriments a les empreses amb irregularitats. Aquesta situació els pot comportar multes d'entre 10.001 i 100.000 euros per pràctiques comercials deslleials.